• Mareldsbarn

Vad rekommenderar ni för nappar till nyfödd?

OM det nu skulle vara så att napp kommer användas till lillan så vill jag gärna l'ära mig lite om det hela. Har förstått att även nappar är en djungel och inte bara barnvagnar

Vad ska man tänka på? Olika nappar passar olika barn har jag hört men någon form av "startnapp" borde jag ju kunna inhandla på ICA innan avfärd till BB.

Kom med tips! Råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-04 15:02
    Detta gäller alltså OM och NÄR det blir aktuellt med napp. Jag är egentligen nyfiken på vad för sorter det finns och vad man bör tänka på. Hade givetvis varit skoj att shoppa med en napp men egentligen kommer jag nog inte göra det utan invänta ett tag och se OM det ens behövs

• Svar på tråden Vad rekommenderar ni för nappar till nyfödd?
  • Lena

Ska du amma bör du inte ge napp första veckorna för att få mer koll på sugbehov och hunger. Sen är det bara att testa vad barnet gillar.

• bengke

Så här har jag och mina mammakompisar kommit fram til att det är :)

Vissa barn gillar vissa nappar, och funkar inte en så lönar det sig att testa en annan modell. Däremot verkar favvismodelen variera kraftigt. Så om du exv testar en anatomisk napp av latex från exv Eska (rätt vanlig modell, finns på Ica etc) och det funkar så är det ju bra, men gillar bebisen inte det kan du ta en silikonnapp av ett annat märke (typ bambino eller MAM som också finns på Ica). Gillar inte bebisen det heller kanske den vill ha en rund sugdel, så då får du testa det. NUK på Babyproffsen är en sån där napp som många hävdar funkar bra till barn som är lite kräsna, så det kan man ju dra till med som första försöket. En grej är dock att de är mycket mycket dyrare, och när bebisen väl vant sig så fortsätter man ju gärna köpa samma märke för att inte reta upp barnet i onödan. Sen är småttingar rätt dpliga på at hålla kvar den i munnen, så du får räkna med att alla nappar du testar kommer att trilla ut en del till en början :) Lycka till!

• Genuin

Jag har kört med Esska (www.esska.nu/) från start (min son är två och har fortf napp på natten), tycker att de varit toppen och eftersom de är böjda så trillar de inte ur lika lätt. Och så ser de alldeles jättesöta ut också :)
    Kolla in Mini Latex för de minsta och anatomisk utan ring i naturgummi, finns att köpa i vanliga mataffärer vilket är ett plus.

• Miss Lau

Vi har haft MAM till våra bebisar, den minsta storleken. Men alla bebisar gillar inte alla nappar och det bästa är att testa sig fram. Mina barn å andra sidan verkar inte ha varit ett dugg kräsna utan tagit de de fått

• Im Fabulous

För oss gick det inte bra med nappar i latex, eller med anatomisk sugdel (platt undersida).
    Latex är så mjuka och jag tyckte att det var svårt att få in dom i munnen emellanåt. Sedan hade hon svårt att få grepp om dem eftersom att undersidan var platt.

För oss fungerade det bäst med raka nappar i sillikon. MAM's. (De är de finaste napparna också. Har ett nappförråd med ett antal oöppnade förpackningar MAM liggandes här hemma, plus ett tiotal som vi använder)...

• Im Fabulous

Oh, just det, ibland om barnet inte vill ta 06-månadersnapparna kan man ändå testa att ge en napp som är ifrån 4 mån. De har (iallafall MAM's) som en liten kula längst ut, och tappas ju då inte lika lätt.

• Trileia

Min första hade napp till hon var 6 månader, sen var det ointressant, hon kunde ha både Esska och Mam.
    Den andre lillskiten var det dock andra takter med. Det skulle prompt vara NUK, inget annat funkade. Gjorde inte mig någonting dock, för han var inte så livlig så napparna försvann inte, och dessutom är NUK-napparna så OTROLIGT gulliga

• Ms Kanga

Sonen godkänner bara Esska silikon nappar, alla andra har ratats

• elink

hjalmar använde napp ibland från han var ca fyra veckor. men han klarade inte av att ha dem kvar i munnen särskilt länge. vid ca tre månader ville han inte alls längre.

vi prövade esska (anatomiska), mam (runda och anatomiska), nube (anatomisk) och NUK (en väldigt liten anatomisk napp) de anatomiska från esska fungerade dock bäst.

vid sex månader fick han tag på en gammal napp och började suga på den. numera är det mam air (rund) eller en esska-sort som liknar den som gäller. han har någon anatomisk napp oxå men den sätter han alltid upp och ned. om jag snurrar rätt den vänder han tillbaka den på en gång.....!!

• Tullemi

Milea gillar alla nappar oavsett modell, men hon suger/tuggar iofs på det mesta . Nu när hon är 5,5 månader så har hon nästan bara nappen till natten. Hon klarar sig i stort sett hela dagen utan napp och det är skönt för jag är en tankspridd mor och nappen följer inte alltid med oss ut genom ytterdörren . Vi hade i bilen, vi hade i väskan...och fickan, men dom försvinner ju hela tiden........Fundersam.

Svar på tråden Vad rekommenderar ni för nappar till nyfödd?