Fixa idéer hos 6-åring. Jättejobbigt både för henne och oss :-(
Vår dotter har sedan ett par månader fått riktigt jobbiga fixa idéer eller vad man skall kalla det.
Det rör sig främst om saker vid sänggåendet. Även rätt ofta mitt i natten i samband med nattkissningen.
Hon har aldrig tidigare varit svårlagd, haft svårt att somna eller sovit dåligt på natten men nu hakar hon upp sig på 3 saker:
1) "kisseriet", hon tycker att hon måste kissa MÅNGA ggr innan hon kan somna trots att hon absolut inte kan ha hunnit bli kissnödig emellan, blir hysterisk om vi säger att hon inte får gå igen
2) vi måste stoppa om henne & det skall vara på EXAKT rätt sätt varje gång hon varit uppe & kissat. Självklart stoppar jag om henne en gång mysigt & fint men inte 2-3-4-5-10 ggr. Det tycker jag inte är ok & vill heller inte göra det, jag/vi vägrar ofta & jag skall strax skriva om vad hon gör då..
3) hennes dörr måste vara på millimetern rätt stängd..det kan ta runt 10 minuter att få det helt rätt enligt henne?
4) vissa kvällar måste hon ropa tex ?god natt? eller ?jag älskar? dig till mig (som sitter i vardagsrummet 10 meter därifrån bara) säkert 40 ggr minst & jag måste (enligt henne då) svara varje varje gång...urjobbigt, ibland håller det på i evighet & man blir vansinning till slut. Hon verkar inte kunna stoppas sig själv. Svarar jag inte blir hon hysterisk. Även om jag svarar så slutar hon som sagt inte?
Ja det är alltså en hel drös med saker som hon hakar upp sig på.
Ibland undrar vi om det hela är normalt? En utvecklingsfas?
Hon bor i ett tryggt hem, inga stora förändringar som skett eller så heller. Har alltid varit lugn & trygg innan. Är "normal" på dagen, inga jätte hang-ups då.
Hon känns ibland som om hon är rädd & otrygg. Hon tänker för mkt just nu tror jag. Kankse har det med åldern att göra? Pratar man med henne så fattar hon att hon beter sig besvärligt men hon säger att hon måste...
Ibland säger hon att hon är rädd att tjuvar skall komma, att det skall börja brinna. Vi försöker vara lugna (trots irritationen efter 5 likadana pratstunder den kvällen...) & "trösta" och säga att inget kommer hända men det hjälper föga.
Vi vet inte hur vi skall hantera detta bättre. Vi kan ju inte bara gå med på hennes grejer hela tiden väl?! När man tex stoppat om henne för 17:de gången ja då tappar man helt tålamodet ju. Om vi inte gör som hon säger, tex hon väcker mig 3 på natten för att hon varit uppe o kissat & jag vägrar komma o stoppa om/stänga dörren rätt så står hon bredvid min säng & vägrar gå därifrån. Hon ger sig inte. Trodde hon skulle ge sig men icke, stod där sist i 40 minuter tills jag gick upp
Vi vill ju inte förringa hennes problem eller vara elaka men kan ej heller acceptera allt detta. Vad göra ?!?!