• emmize

Måla om köksluckor...

Håller på att fixa till vårat "nya" hus och har bestämt oss för att på ett billigt sätt försöka att göra nåt åt köket.
    Just nu så har vi björk-köksluckor, men skulle helst vilja ha vita.

Jag vet ju att det blir bäst om man skickar in dom och lackar dom, men det blir för dyrt, så vi hade tänkt oss en enklare variant. Att måla själva.

Är det någon här som har gjort det????????
    Vad använde ni er av för färg?
    Ser det väldigt "hemmagjort! ut eller blir det bra?

• Svar på tråden Måla om köksluckor...
  • Tullemi

Jo, du kan göra så här:
    -rugga upp ytan på luckorna, slipa är väl enklast
    -måla med en grundfärg
    -måla med vit snickerifärg med den glans ni önskar
    Med roller blir det "apelsinskalseffekt" och med pensel blir det små drag-mönster. Detta är svårt, om inte omöjligt, att undvika. Snyggast att lämna in tyvärr.

• Mammaijuli

Använd skummgummi roller.. det gjorde vi.. blev jätte fint!!
    Billigt men fint!!

Jag älskar mina killar!!!
  • Mamma till V och E

Finns ju även sprayfärg att köpa idag. Då kan du ju lacka hemma så att säga. Måste vara supersmidigt.

• Mamma till V och E

Fru Hennerdal skrev 2008-08-05 08:17:23 följande:

Finns ju även sprayfärg att köpa idag. Då kan du ju lacka hemma så att säga. Måste vara supersmidigt.
    Ville bara tillägga att jag nog skulle lägga grundfärg plus färg och så avsluta det hela med ett lager klarlack.
  • Firefairy

Jag ringde byggprogrammet måleri på närmaste gymnasieskola och så lackade eleverna där om luckorna fölr billig peng

• Konvaljen

Jag måste säga att det där med skumgummi inte är så bra som alla säger, enligt mig iaf. En kompis gjorde det och det såg bra ut men sedan då vi lämnade in våra luckor på sprutlackering så blev det en enorm skillnad.
    Men visst, det kostar en del (vi betalade 150 kr/lucka) och vill man göra budget-budgetrenovering så är det kanske inget alternativ.

Vi har nu flyttat till hus med ett gräsligt furukök som vi ska renovera om två år och för att stå ut till dess tänker vi måla luckorna för hand. Det blir ju inte kanonbra men bättre än innan. Vi kör pensel, tycker det ser gräsligt och hemmagjort ut med roller.

• emmize

Vi har också tänkt att renovera köket så småningom, men ska bara måla det vitt själva för att stå ut med det... Då känns det inte så värt att skicka in dom för att få dom perfekta.

Jag var in på en färgaffär igår och då visade dom en dörr som dom hade rollat och den såg verkligen fin ut, så det blir nog roller för oss också...

Tack så mycket för alla svaren

• Emilie och Lorant Stenberg

Kan ändå rekommendera att kolla upp med lite olika lackerare för att du kan bli förvånad över priset om du träffar på rätt person. Mindre billackfirmor, byggprogrammet, fordonsprogrammet med inriktning på lackering m.fl

Har själv gett 50 kr/lucka för lackering och spackling/pluggning av hål mm. Räknar man er egna materialkostnad så blir det inte en sådan jättebesparing med grundfärg och vettig snickerifärg. Speciellt inte om man betänker resultatet. Så hittar du rätt firma kan det bli riktigt prisvärt med ett proffessionellt jobb också

MVH Emilie

• mayasmama

min kompis har sprutat sina själv med srayfärg, blev jättebra, nästan som om de varit inlämmnade...

fasst det är klart kan man hitta ngn som gör det för 50 kr/lucka så är det inte ens värt att göra det själv tycker jag.

• Líllafamiljen

Om du ska göra det själv gå till en färgbutik! De hjälper dig. De vet vad du behöver och kan beräkna priset så du kan jämföra om du vill lämna in eller göra det själv.
    Det finns special färg till snickerier man ska använda sig av och så ska man grunda med grundfärg så det inte blir ojämt.

• hally

Jag målade om dem och fick så mycket beröm, de blev släta och snygga, inga penseldrag alls (målade med pensel). Slipade först och använde sedan häftgrundfärg och på det en lackfärg som flyter ut jättebra så att inga penseldrag syns. Men du måste ha luckan liggandes plant medan den torkar, annars rinner färgen. Vi hade såna spegellister (utstående) men det blev bra på dem också.
    Vågar dock inte göra samma sak med luckorna vi har nu, de han infrästa spår och kan tänka mej att färgen skulle "rinna ner" i spåren då...
    Lycka till!

• narre

hallo ska själv göra mina luckor vita eller iallafall ljusa så tack alla för ideerna,,men vilken färg ska jag ha på golvet då,,riktigt svårt

Svar på tråden Måla om köksluckor...