• M C Catta

Vanliga maträtter hemma hos dig?

Jag håller på att skriva en lista över det vi brukar äta här hemma för att det ska vara lättare att komma på vad vi ska äta. Känns bra att ha allt nerskrivet och uppspaltat, mycket lättare än att sticka huvudet i skafferiet och försöka hitta på något när man redan håller på att dö av hunger.

Så, för att få tips. Vad äter ni hemma?

(Jag vet ju att det ofta finns mängder av varianter av samma maträtt, men dte är bra med ny inspiration)

/Catta

• Svar på tråden Vanliga maträtter hemma hos dig?
  • lunkentuss

Ofta återkommande här hemma är:

-lasagne
    -stekt rödspätta
    -soppor (linser elr grönsaks)

Sen äter vi ju annat, men domma dyker upp nästan varje vecka

• Mamsis

Korvstroganof, kycklinggryta, köttfärssås, köttgryta, tacos. köttbullar, pannbiff egen eller köpt, kassler, snitzel, fiskpinnar, kotletter, blodpudding, carbonara, fisk med hollandaiesås i ugn, potatisbullar, pannkakor..
    Grytor kan man ju variera i det oändliga så det gillar jag

En sak jag gjorde ett tag för jag var så dålig på att variera maten var att jag hade en korvdag, en fiskdag, en köttfärsdag, en köttdag, en grytdag, en kyckling dag och så sista dagen kom vi på nåt tillsammans.

• Linda1976

korv stroganoff
    stekt vit fisk med dillsmör, potatis och grönsaker
    spaghetti & köttfärssås
    färsbiffar med diverse såser/tillbehör
    kyckling med curry (röd mest, samt cocosmjölk)
    stekt fläsk med löksås
    oxfilé med vitlökssmör och tomat/löksallad
    fläskfilé med svamp/cremefraiche/vitlöksröra, ris
    räkor i dill/citron/hummersås
    kräftstjärtar i likadan sås som ovan
    ugnsbakad lax med kall dillsås, potatis
    broccoli i ugn med skinka och ost
    blomkålsmos och stekt fläsk

Jag äter enligt LCHF, så jag skippar potatis/ris/pasta/bröd/socker och äter mer fett och grönt istället.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • M C Catta

Vad kul att läsa vad ni alla äter. Får tips på sånt man inte äter så ofta, kanon! Och dessutom kommer man på allt man glömt.

Det där med att ha en köttdag, en fiskdag osv var ju en toppenidé, Mamsis!

Fler som vill dela med sig?

• biaw

intressant tråd..

jag/vi försöker också att ha ett visst antal dagar i ve då vi äter ex fisk, kött, kyckling.
    en vanlig ve tror jag vi äter kyckling 3 dagar, fisk 1, korv 1, kött-nöt 2.. typ..lamm gillar vi skarpt men köper det alldeles för sällan. griskött klarar jag knappt av att äta längre - tycker att det smakar,hmmm, svin..färs(nöt) äts kanske 1-2 g i månaden..alltså inte så ofta.bacon/fläsk(ja jag vet,det är gris) 1 gg i månaden..
    tillbehör är vanligast potatis,bulgur,ris,couscous,falafel.
    vi äter mycket sällan "färdig" potatis, dvs div olika potatisar som finns i frysdiskarna.
    och vi äter ju givetvis grönsaker..

nu ringer det i telefonen...over & out

• astalacasta

Hemma hos oss försöker vi variera ganska friskt, men sådant vi äter lite oftare än annat är:
    - lax (stekt eller ugnsstekt, med olika fyllningar, såser etc, och oftast potatis till)
    - soppor (favoriter är broccolisoppa, ärtsoppa, fransk löksoppa och fisksoppa)
    - pasta med olika såser
    - kycklinggryta (har särskilt två favoriter, en "grekisk" och en med ost och senap)
    - risotto

En vanlig vecka äter vi nog fisk eller skaldjur 2 ggr, kyckling 2 ggr, vegetariskt 2 ggr, kött 1 ggr.

Svar på tråden Vanliga maträtter hemma hos dig?