Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nettann

"Snickerskakor"?

För bra många år sedan var det poppis med dessa "snickerskakor". Jag vet att det var rice krispies, jordnötssmör å choklad. Resten var säkert lika nyttiga ingredienser, det är ingen som råkat spara det receptet?
    Just det, man bakade dom lixom i en långpanna, å delade dom sedan i fyrkanter... Ringer det någon klocka?

• Svar på tråden "Snickerskakor"?
  • Pollica

Det kan inte vara dessa?

Snickerskaka

1 dl strösockeer
    2 dl ljus sirap
    1 burk jordnötssmör
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl cocosflingor
    10 dl cornflakes
    250 gr blockchoklad

Sirap, strösocker och jordnötssmör smältes långsamt i en kastrull. Blanda cornflakes, cocos och vaniljsocker i en bunke. Häll över den smälta jordnötsblandningen och blanda om ordentligt. Bred ut blandningen på en stor plåt till en så tunn kaka som möjligt och låt kallna. Smält blockchokladen över vattenbad och pensla över godiskakan. Ibland får jag smälta lite extra choklad så att det täcker hela kakan. Låt stelna och skär i lämpliga bitar.

• Nettann

Hmm, låter ju bekant. Fling-valet är nog en smaksak, antar jag!
    Tack, nu blir det mer bak här hemma! *ler*

• KramizBananiz

Här är ett recept som min syster brukar använda. Blir gottigottgott. Men det är inte rice krispies i dem...

Snickers

I burk jordnötssmör (Creamy peanut butter)
    2 dl sirap
    1dl Socker
    10 dl cornflakes
    1 dl kokosflingor
    1 tsk vaniljsocker
    1 - 1 1/2 kaka blockchoklad

Gör så här:

1. Låt jordnötsmöret, sirap och strösockeret smälta samman i kastrull.
    2. Blanda ner cornfalkesen, kokosflingorna och vaniljsockret i smeten. ( är inte säkert att allt cornflakes behövs)
    3. Häll över allt i en långpanna.
    4. Smält blockchokladen i vattenbad och häll överst i långpannan. Låt stelna.

• Nettann

Sedär... man kommer nog aldrig mer behöva skriva ner recept, dom bara ploppar upp på beställning! *ler*

Det är ingen som kan baka dom å skicka över, så slipper jag disken oxå? *zmile*

• Ullis69

Kör samma recept som ovan men utan kokos o med rice krispies istället.

Har en burk i frysen o nu MÅSTE jag bara gå å hämta en, blev allt för frestande....

*Kastar ett gäng åt TS*

• Nettann

Ullis>> Kanon - hjälpte upp humöret lite nu när vädret gett upp! *ler*

• Jess75

Gjorde en snickerskaka för ett tag sen men det föll int emig så mycket i smaken va för sött.Så nu för några dagar sen kastade jag det jag hade i frysen

• 76Åsa

Jag har samma recept som Pollica men istället för cornflakes tar jag rise krispies.
    Gott!
    Fast jag gör endast dessa till jul... undrar varför?

• Nettann

Inte en aning, de har en tendens att försvinna fort som tusan här hemma!! *ler*

Svar på tråden "Snickerskakor"?