Jag har "stängt av" mig själv för att det inte går att oroa sig hela tiden, då mår man själv för dåligt. Vad är det som säger att en olycka ska ske på kvällen, den kan ju lika bra ske på väg hem från skolan? Och man måste låta barnen "testa sina vingar" och lära av sina egna misstag, annars tror jag man får fler och andra bekymmer med dem senare när de väl bryter sig loss. Kanske är jag för "släpphänt" som låter mina tonåringar göra mycket på egen hand (fast det tar emot många gånger), men å andra sidan så är de idag väldigt öppna och självständiga. Vi har haft en diskussion om detta och de säger själva att det är p.g.a detta som de har roligt i livet och får göra saker som gör att de blivit som de är. De räds i stort sett ingenting så jag hoppas inte "friheten" går till överdrift.
Och jag resonerar som så att skulle något hända så hade de i alla fall ett roligt o händelserikt liv, så jag behöver aldrig få dåligt samvete för att jag hindrade dem. Så försök bita ihop och låt grabben göra lite, att fiska låter för mig enbart sunt, tror inte fisken äter upp honom
Och om man tillåter saker är frestelsen inte så stor att göra andra saker för ibland vill de göra det enbart för att mamma sagt nej.