• Anonym (tarmis)

Färskt blod i avföringen!!

Funderar på om jag lyckats få invändiga hemorrojder? I morse när jag gick på toaletten så upptäckte jag att jag blödde rätt mycket från tarmen. Det blev på papper som när man torkar sig vid mens. Vid varje tillfälle har det varit så idag. Jag var dessutom lös i magen.

Det har hänt vid 4-5 tidigare tillfällen de senaste 2 månaderna men då har det inte varit så mycket blod.

Ni som haft invändiga hemorrojder, hur har det yttrat sig?

Har en fruktansvärd analfobi så därför drar jag mig för att kolla upp det hela.

(avföringen var rätt mörk oxå men jag drack rödvin i lördags så jag utgår från att det var vinet som färgat det hela)

• Svar på tråden Färskt blod i avföringen!!
  • Anonym

om din avföring är mot svart då ska du kolla upp det direkt för då är det blod från tarmen, och rödvin är ju flytande så det blir ju till urin

Kolla upp det fortast, om du kollar dig i spegeln kan du se något som ser ut som hemorojder?

Det kan absolut vara det , har du varit trög i magen? för det är då dom uppstår? inte vid diarre alltså.

• Anonym (:S)

Jag har hemorrojder.Invertes och utvertes.Ibland kommer det blod på pappret.Rätt mycket.
    Jag har haft problem med min mage i flera år(ca 5år)."nervös mage".
    Men jag tog mod till mig och kontaktade läkare nu i sommar.
    Dom har gjort några tester och underskningar, och nu väntar jag på remiss på att dom skall ga igenom hela tarmen med kamera och kolla vad som är fel.Om det nu finns något fel.

Kontakta en läkare.Jobbigt men det är för din egen skull.
    Köp xyloproct,sådanna för invertesbruk.

• PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-08-04 21:33:04 följande:
    om din avföring är mot svart då ska du kolla upp det direkt för då är det blod från tarmen, och rödvin är ju flytande så det blir ju till urinKolla upp det fortast, om du kollar dig i spegeln kan du se något som ser ut som hemorojder? Det kan absolut vara det , har du varit trög i magen? för det är då dom uppstår? inte vid diarre alltså.
    Svart avföring brukar man få om man äter järntabletter eller järnrik mat. Blod i avföring brukar synas som blod och inget annat. Om blodet (strimmor eller rikligare) är ljusrött kan det mkt väl vara från hemorrojder som kan sitta vid tarmöppningen, på in-och-utsida, är blodet mörkrött kan det komma längre in ifrån.
    Råder dig iaf att ringa för en läkartid så du får hjälp med dina problem!
  • Anonym (tarmis)

Alltid när jag har druckigt rödvin så blir avföringen väldigt mörk... Men jag skall pröva med xyloproct och blir det inte bättre så är det bara att lägga svansen mellan benen och pillra sig i väg till vc

• Anonym (aj)

Du har inga problem med magen i övrigt? Min man fick blod från analen och det berodde på magsår..

Vill inte alls skrämma dig,men du bör nog kolla upp det.
    Lycka till!

• Anonym (tarmis)

Jag har haft rätt mycket magkatarr och halsbränna på slutet.. Går på losec i omgångar pga ett refluxproblem som jag haft i större delen av mitt liv.

• jagäraf

När man druckit vin så blir avföringen ofta svart dagen efter, nästan åt grönsvarta hållet tycker jag. Men eftersom du drack vin i lördags så borde det kommit igår. Enl min läkare ska man alltid kolla upp åtminstone en gång varför man blöder. Kommer det alldeles färskt blod, alltså klarrött så beror det oftast på ett sår i tarmen, hemorrojder eller liknande men är blodet mörkt, åt svarta hållet så kommer blödningen från magen och då kan det vara illa. Så mitt råd är att du kontaktar din vårdcentral och hör vad de tycker att du ska göra.

• jagäraf

Med igår menar jag söndagen.

• Anonym (SSK)

Vadå flytande blir urin?
    det dummaste jag hört

TS:
    du ahr antagligen fått invändiga hemorrojder... Svart avföring kan bero på blod i avföringen eller nåt man ätit, lätt att kolla med ett f-HB (avföringsprov)
    Har du tex blödande magsår blir avföringen svart.

Du har inga besvär? (förutom magkatarren)

• jagäraf

T ex blåbär ger också svart avföring.

• Anonym (SSK)
    jagäraf skrev 2008-08-05 08:11:19 följande:
    T ex blåbär ger också svart avföring.
    Ja, det finns mycket livsmedel so ger mörk avföring...
  • Anonym (tarmis)

Anonym (SSK) skrev 2008-08-05 08:09:34 följande:

Vadå flytande blir urin?det dummaste jag hört TS:du ahr antagligen fått invändiga hemorrojder... Svart avföring kan bero på blod i avföringen eller nåt man ätit, lätt att kolla med ett f-HB (avföringsprov)Har du tex blödande magsår blir avföringen svart.Du har inga besvär? (förutom magkatarren)
    Får någon gång då och då som jag brukar säga till maken: - Ont i tarmen.. Det är som en molande, svidande och tryckande känsla i tarmområdet. Det har jag haft någon gång då och då i ett par år. Inget jag direkt lider av.
  • MaijaO

JAg tycker att du ska kolla upp detta för jag tycker inte att det låter som hemoroider eftersom du faktiskt har problem från hela tarmkanalen. Jag skulle nog gissa på någon inflamation i tarmarna. Smärta, diare, blod...
    Anonym (tarmis) skrev 2008-08-05 09:15:07 följande:

Anonym (SSK) skrev 2008-08-05 08:09:34 följande:
    Får någon gång då och då som jag brukar säga till maken: - Ont i tarmen.. Det är som en molande, svidande och tryckande känsla i tarmområdet. Det har jag haft någon gång då och då i ett par år. Inget jag direkt lider av.
  • Anonym (SSK)

Gå och kolla upp det...
    INGEN vill göra en rektoskopi, men det är nödvändigt tyvärr...

• Anonym

har likadant och jag har ringt till vc men får inte komma och kolla upp det. det kan ju vara magsår eller cancer eller vad som helst och jag får inte kolla upp det på vc.

Anonym skrev 2008-08-05 16:05:17 följande:
    har likadant och jag har ringt till vc men får inte komma och kolla upp det. det kan ju vara magsår eller cancer eller vad som helst och jag får inte kolla upp det på vc.
    Jag ringde och bokade tid hos min läkare.Fick dock en annan, men jag fick en tid.
    Har gjort lite olika undersökningar nu och väntar på en remiss.

Du har rätt att få boka en tid, då blod i avföringen kan vara allvarligt!
  • Anonym (tarmis)

Idag har jag inte sett något varken i toan eller på papperet.. Så jag kommer att avvakta och blir det likadant en gång till så ringer jag vc

Anonym (tarmis) skrev 2008-08-05 20:27:53 följande:

Idag har jag inte sett något varken i toan eller på papperet.. Så jag kommer att avvakta och blir det likadant en gång till så ringer jag vc
    Det kommer och går! Hade som du i några år.Men det kom mer regelbundet slutet av förra året.
    Kontakta din läkare.
    Och köp xyloproct invertes och utvertes.
    Det fick jag börja med efter mitt första besök hos läkaren.
    I 14 dagar fick jag hålla på
  • Anonym (mysan)

Jag var hos läkaren igår, hade precis samma besvär...
    Överansträngning vilket kan leda till att ett blodkärl spricker, inget alvarligt!
    Men försök tömma tarmen oftare och äter mycket fiberik mat så slipper du blodet!

• Anonym (??)

Hålla magen i trim med hjälp av fibrer!

Jag fick tips på att köpa bulkmedel, Xyloproct salva eller supp och hålla magen i trim, när jag drabbades av blod i samband med toa-besök, via rådgivningen på VC och blev bra men jag gjorde rektoskopi nåt år senare men det fanns inget bortsett från irritation på tarmen som sedan försvann. Eftersom bekymmren kom igen. Detta har hänt ytterliggare några gånger och då har jag gjort en rektoskopi igen med samma resultat.
    Men nu är det ett par år sen jag hade besvär...Peppar Peppar...

Har läst att över 40 år så ska man kolla direkt oavsett hur länge man gtt med det.

Ta kontakt med VC och fråga!!

Svar på tråden Färskt blod i avföringen!!