• ceci lia

Bruna fläckar i ansiktet

Nån mer än jag som fått hormonella bruna fläckar i ansiktet? Hudläkaren säger att det är ofarligt, melasma (eller cloasma?)Jag har kört med solskyddsfaktor 50 i ansiktet de senaste åren (känner mig som en vampyr), ändå blir det bara värre. Vet ni om det finns nån bra behandling? Hudläkaren påstår att det inte är något att göra åt men på nätet står det att fläckarna kan behandlas med laser. Nån som har erfarenhet av det? Kostnad? Risker? Håller resultatet i sig? Var gjorde ni det?
    Det är riktigt, riktigt jobbigt i alla fall....

• Svar på tråden Bruna fläckar i ansiktet
  • studentbruttan29

Enda jag läst (o sett på TV) är att om du behandlar fläckarna med laser är att de istället blir ljusa. Så du går runt med "vita" fläckar istället..
    Men ring o hör dig för, de kan ju bäst. Inte jag.

:o)))

• elektra1

jag har fått en stor fläck i pannan, eller rättare sagt en stor fyrkant.
    Det var efter jag fick barn som den kommit.
    Nåt med hormonerna att göra.
    Har använt hög solskyddsfaktor hela sommaren, men nä inte
    har det hjälpt inte.
    Ser väldigt lustigt ut, ju mer jag solar desto mörkare blir fläcken.
    Men i okt, nov brukar den har ganska bra. Och i december är den helt
    borta. För att komma igen på sommaren igen.

• Lillgull

Jag fick för ngr år sedan bruna fläckar i ansiktet..vid hårfästet..inte så kul, de försvann efter jag slutat äta Treo, vet inte om det berodde på min Treokonsumtion, men det är det enda som jag ändrat..efter det har fläckarna gradvis försvunnit..kan tillägga att jag var "fläckfri" på vintrarna. Hade mest bara fläckar på sommaren..

• kitsby

jo då, jag har rejäla stora mörka fläckar på kinderna och lite i pannan. Folk tror att jag sminkat mig dåligt. Det har blivit mycket värre sen jag fick barn. Har läst att krämer bleker lite man kan inte ta bort dem.Annars är det laser som gäller. Jag försöker acceptera mitt "nya" face!!!

• ceci lia

Jag försöker också acceptera mitt ansikte.... Det finns ju folk som är helt förstörda av brännskador mm, men guuud vad man känner sig ful. Det är inte roligt att aldrig känna sig fräsch. Jag har fått dem av p-piller, Diane, som jag måste äta för att hålla vuxenacnen under kontroll. Fläckarna bleknar på vintern men vad tråkigt att aldrig få känna sig fräsch och lite lite solbränd...

Tack för svaren. Någon mer???

• ceci lia

Ingen mer som har det här problemet?

• ceci lia

Vad ska syrran göra då? Har hon kollat upp behandlingar?

• mimmi 1

Jag hade precis så för kanske 10 år sedan.. jättefula bruna blaffor i ansiktet, som blev mörkare ju mer jag solade, och det var nåt hormonellt, och jag kände mej så vansinnigt ful och uttittad.... men de har gradvis försvunnit, och nu har jag bara kvar på halsen, och det tycker jag inte gör lika mycket.

Ett litet tips kanske.. jag körde med brun-utan-sol , och tyckte att det blev lite jämnare av det... så en liten tröst i eländet är att de med all sannolikhet bleknar med tiden.
    Det finns olika ansiktscremer åxå, som motverkar pigmentfläckar, och som bleker befintliga.. hör efter hos någon hudterapeut eller liknande, innan du bestämmer dej för laser....

• wanjis

Jag,har en arbetskanrat som fick så efter sina graviditeter. Hon fick efter några år av olika behandlings sätt rekomendationen att sluta med ppiller. Hon märkte skillnad redan första sommaren men det tog några år innan det mesta försvn. Nu är istort sett allt borta. Använder Ni några hormonpreparat kan det vara en bidragande orsak.

• Qurren

Jag har också drabbats av detat och ska nu testa på inrådan av en god vän en kräm som heter "even complexion essence" ( stavning ? ) från Mary Kay. Hon kallar den för "bajskrämen" för den tog bort hennes bruna fläckar i ansiktet *ler*, den ska tydligen bryta sönder de där pigmentinsamlingarna under huden. Nå om det funkar på mig återstår se men värt ett försök tänker jag!

• ceci lia

Varifrån fick du mary kay-krämen?

Och har du testat ricinoljan själv?

• Pormoicheia

Om jag testat ricinoljan själv?

Inte emot pigmentfläckar, har dock läst på flera olika ställen att det ska fungera (men att det kräver flera insmörjningar om dagen och kan ta tid, tid som i månader alltså).

Använder dock ricinoljescrub (ricinolja + bikarbonat) 1 gång i veckan och min hy mår kanonbra (trots graviditetshormoner som brukar kunna resultera i fler prickar än normalt)

• Qurren

ceci lia skrev 2008-08-07 20:53:26 följande:

Varifrån fick du mary kay-krämen?
    Har en bekant som säljer det, säljs via hemförsäljning.
Svar på tråden Bruna fläckar i ansiktet