Hur ska en bra chef/ledare vara?
Se till frågan ovan!
Se till frågan ovan!
iaf för mig är en bra chef en som lyssnar o hjälper sina arbetare
visar hänsyn till dom
gör deras arbetsmiljö till en bra rbetsplats
Inte vara kompis med de anställda. (Alltså inte favorisera vissa)
Lyhörd
Kunna fatta tråkiga beslut
Kunna fatta bra beslut
Ge kritik, bra och dålig, på ett bra sätt.
Kunna lyssna
Känna medkänsla
Kunna engagera medarbetarna
det finns ju hur mycket som helst man kan skriva här
Varför undrar du Sofie75? Får man fråga?
Jag verkar ha en helt annan syn på vad en chef borde vara, än vilka chefer som verkligen finns, efter vad jag hört (om jag generaliserar).... Chef verkar numera vara en som blivit tillsatt av svågerpolitik, en som varit med och startat ett företag (sen kan de sitta där tills dödagar oavsett hur de beter sig) eller en säljartyp som är bra på att smöra sig in hos folk!! Sorry, jag låter lite bitter, men man hör saker så öronen håller på att trilla av ibalnd. Klart som 17 att företag och ja vad det är för en verksamhet går dåligt om cheferna inte är bra och lyssnar på sina anställda, sin personal och medarbetare! Fattar inte hur man osm ansvarig för företag inte förstår att verksamheten inte blir bättre av att hålla karv
Chefen ska vara enande och lyssnar. En som man kan ha förtroende för. Men samtidigt vara en stark personlighet och ha pondus. Man måste våga ta besult men också kunna erkänna sina fel och stå för fel man gjort. En chef måste vara klar och tydlig men inte helt okänslig, utan verkligen ha social kompetens, för att andra ska ha förtroende för den. De bör ha en övergripande kunskaper och kunna lite av varje. Och de ska kunna - och vilja - delegera arbete och ansvar.
Tack, för era svar!
Utopia: Jag undrar eftersom jag blir arbetsledare till hösten och det är intressant att se hur olika personer ser på det.
Förutom svaren du har fått tycker jag även att en chef ska kunna se (eller få sina medarbetare att rapportera bättre) arbetsbördan hos individen.
En chef jag hade jobbade alldeles för mycket själv och kunde inte "leda" avdelningen på ett önskat sätt. Alla körde sitt race...
Den som efterträdde hade lite bättre koll och tog reda på hur saker och ting låg till i tiden.
Men det fanns brister där med.
En chef vet inte alltid hur arbetsflödet är och hur lång tid varje moment tar samt hur det går när det uppstår problem i flödet.
En bra chef bör även lyssna på idéer den anställde har angående arbetsflöden/rutiner (speciellt den som utför uppgiften) och ta till sig det.
PUH! Jag hade alldeles för mycket att göra, kan jag säga... och det kändes trist ibland att chefen inte tog till sig det... Det syntes mer när jag slutade jobba över (förr satt jag ofta till midnatt på jobbet). Nu är min tjänst fylld av två personer (skulle behövas fler egentligen), så hon kanske förstod till slut i alla fall... SKÖNT att man inte är kvar!
Lycka till
Jag tycker du ska låna lite böcker och läsa. Jag fick en kurs i ledning av människor och och där läste vi bla:
- "Från prat till resultat" av Gunnar Ekman
- "Ledarskap i den nya ekonomin" av Müllern och Stein
- "Personalgruppens psykologi" av Rolf Granér
- "Praktiskt ledarskap" av Bergren mfl.
Dessa böcker gav mig helt olika synvinklar och sammantaget var de mycket bra.
För mig är en bra ledare någon som ständigt vill utvecklas och som inte är rädd för att lyssna på andras åsikter som kan leda till ett bättre arbete. Dessutom ska en ledare vara mycket medveten om de olika individer och deras egenskaper som han/hon har under sig.
Lycka till med nya jobbet!
Läs även böcker om ledarskap skrivna av Mats Tyrstrup. Han forskar inom ledarskap på Handels. Lycka till med nya jobbet!
Lyhörd, synlig, men kunna sätta gränser...
Tack så jättemycket för era kloka tips och råd.
Ska skriva upp dessa och ständigt ha dom i åtanken.
Vill ju verkligen kunna ge mitt allra bästa sen.
Ska få gå kurs i praktiskt ledarskap, och där verkar det mesta ingå.
Ska också skriva upp boktitlarna!
Tack tjejjer!