• ullis83

Kostnad för vårdnadstvist?

Jag och min man ska nu i dagarna ta kontakt med en jurist eller advokat för att sätta igång en förhandling om umgängesrätt med makens son.

Maken och hans ex har delad vårdnad men mamman har valt att flytta 50 mil och vi får knappt träffa sonen,kanske en gång per år.

Nu vill vi ha umgängesrätt en helg i månaden. Som jag förstod av familjerätten är det inga konstigheter utan tingsrätten mer eller mindre bara godkänner det.

Jag undrar dock vad det hela kan gå på med juristkostnader?

Någon som har en aning?

• Svar på tråden Kostnad för vårdnadstvist?
  • Annicaappelo

hejsan,mamman får överhuvudtaget inte ens flytta till grannporten när man har gemensam vårdnad,det krävs en underskrift från din man isåfall,så umgänge har ni rätt till,ska inte vara några problem.det var lite med en gång i månaden.

• ullis83

Nä,men nu blev det dessvärre så ändå,då det tyvärr finns folk på familjerätten som inte ska sitta där..

vi vet att det inte är några problem att få en helg i månaden,frågan är ju vad det kan kosta med juridikkostnader innan allt är färdigt

Annicaappelo skrev 2008-08-06 14:08:23 följande:
    hejsan,mamman får överhuvudtaget inte ens flytta till grannporten när man har gemensam vårdnad,det krävs en underskrift från din man isåfall,så umgänge har ni rätt till,ska inte vara några problem.det var lite med en gång i månaden.
  • Alvarin

Har man god skäl kan man flytta 50 mil även om man har gemensam vårdnad om ett barn. Tingsrätten ser till omständigheterna.
    "Får" inte träffa barnet, eller har det bara blivit mycket svårare pga avståndet? Det är inte tillåtet att förhindra umgänge.
    Det kan bli tämligen dyrt. Runt 60-70 tkr om man inte är riktigt överens. Då hinner man med ett par-tre vändor i TR.

• hymafr

Men kanske hemförsäkringen täcker upp? Ring och kolla!

• Thursday

Alltså, det är nästan omöjligt att säga vad det kommer att kosta eftersom advokater debiterar per timme. Och bara för att en umgängestvist verkar självklar från början så är det ingen garanti för att inte motparten sätter sig på tvären och drar det upp igenom både tingsrätt och hovrätt. Man kan ha hjälp av sim hemförsäkring, om det inte gått för kort tid sedan de separerade, eller om man har lite lägre inkomster så kan man ansöka om rättshjälp. Men allt från 5 000 till 100 000 kr?

• Alvarin

Kolla upp med hemförsäkringen innan. De vill vara med och "välja" advokat, och vissa hemförsäkringar täcker inte familjejuridik, eller om ett brott begåtts inom familjen.

Svar på tråden Kostnad för vårdnadstvist?