• johansfru

Komplimang för slöja, oartìgt?

Här kommer en fråga som antagligen anses som ett bevis på okunskap men jag frågar ändå. Kan man ge en musimsk tjej en komplimang för hennes slöja? Jag såg en tjej som hade en så vacker slöja som dolde håret, men jag tordes inte säga något för jag visste inte hur det tas emot. Jag vill inte såra någon eller göra något som anses som anstötligt. Nu undrar jag bara om sådana komplimanger är ok? Jag är alltså tjej själv.

• Svar på tråden Komplimang för slöja, oartìgt?
  • Abrakadabra

Jag har svårt att tänka mig att hon skulle ta illa upp. Många muslimska kvinnor väljer slöja med stor omsorg, det går mode i stil/färg m.m. Även om det på något vis skulle vara olämpligt att kommentera slöjan (det tror jag inte) så skulle hon säkert förstå och uppskatta ditt "goda uppsåt".

• Haraaz

Jag skulle inte ta illa upp iallafall.

• johansfru

Okej, då kan jag ge en komplimang nästa gång. Tack för era svar!

• Zebilah

Jag skulle bli jätte glad om jag fick en komplimang för min slöja.

That's my cool and i can't take it off
  • noorah

jag skulle bara bli glad om någon sa något positivt om min slöja istället för motsatsen..

• kokos

En tjej i en livsmedelsbutik sade till mig en gång: Åh vilken fin färg du har på din slöja!
    Jag lovar att jag sken upp som en sol och tänkte wow det finns även de som reagerar positivt och inte har förutfattade meningar....

• Habiba

Jobbar i affär och har flera ggr fått komplimanger om slöjan, både ifrån muslimer och svenskar/icke muslimer
    tycker också det är roligt

• UmmAlina

Det behöver du aldrig vara rädd för.. tror ingen skulle ta illa upp

• bebis08

Jag har oxå en fundering ang. slöja. Hoppas TS att det är ok att låna tråden lite...

Igår var vi ute och åt och då satt vi bredvid några kvinnor med slöja och de hade en sååå söt liten tjej med sig. Skulle gissa på att hon kanske var i 6-årsåldern. Det var även en tonåring med som hade slöja, men flickan bar inte slöja och då kom en fundering hos mig. När börjar man med slöja? Vilken ålder ungefär, eller är det inga "regler"...? Nyfiken.....

• yuzz

Aldrig att jag skulle ta illa upp, skulle bara bli glad

• yuzz

bebis08

I islam så ska man börja med slöja när man blir könsmogen och har börjat utveckla kvinnokropp. Men det är sällan folk börjar så tidigt ofta spelar kulturen in- eller vilket land man är ifrån. Som tex somaliska flickor börjar oftast mycket tidigare än arabiska.

• teek taak

"Komplimang för slöja, oartìgt?"

Absolut inte! Det är bara trevligt

• teek taak
    yuzz skrev 2008-08-10 11:45:26 följande:
    Aldrig att jag skulle ta illa upp, skulle bara bli glad
    Du ska vara glad även om du inte hör såna komplimanger. Du är ju så söt som godis
  • bebis08
    yuzz skrev 2008-08-10 11:49:02 följande:
    bebis08I islam så ska man börja med slöja när man blir könsmogen och har börjat utveckla kvinnokropp. Men det är sällan folk börjar så tidigt ofta spelar kulturen in- eller vilket land man är ifrån. Som tex somaliska flickor börjar oftast mycket tidigare än arabiska.
    Aha! Tack för svar
  • yuzz

teek taak

Tack för den fina komplimangen

• castillo

jag skulle bli jätte glad om någon gav mig en koplimang för min slöja. det är juh sällan man hör det av ike muslimer.

• teek taak

Jag brukar ge komplimanger till beslöjande kvinnor, även dom jag inte känner. Jag tycker bara slöjan är vacker och kvinnans inre skönhet framhävs med slöjan.

Svar på tråden Komplimang för slöja, oartìgt?