• Nowilielle

Det här med Hallonbladste??!!??

Jag har köpt hem mig lite hallonbladste, gjorde det med mitt andra barn också, och jag tror starkt på att det var de som hjälpte mig att få en sån lätt förlossning (mot första)

Det jag egentligen undrar över är att man läser att man inte ska ta hallonbladste innan v.35, men varför är det så? vad är det som kan hända?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Det här med Hallonbladste??!!??
  • emtono

Det är väl för att det är livmodersamandragande.. Man vill ju inte gärna få missfall eller tidig förlossning för att man dricker det för tidigt!

• emtono

Det innhåller oxytocin, det är värkstimulerande och finns naturligt i kroppen, även det man använder vid igångsättning med dropp

• Nowilielle

ah ok.. då förstår jag.. (får vänta några veckor då, hehe )

Tack för svaret så snabbt..

• emtono

Så lite så! :)
    Det är ju även rogivande och kan vara jätte bra att dricka även efter förlossningen, då det dels hjälper mjölkproduktionen men också att det är sammandragande för livmodern.
    Jag hade själv problem med utdrivningsreflexen när jag ammade och fick då en oxytocinspray att spraya i näsan, funkade jätte bra, fick dock ont i huvudet utav den så det var synd att jag inte visste att jag hade kunnat dricka hallonbladste ist. Dock innhåller ju inte teet så stora mängder men lite kanske det hade hjälpt. :)

• Isla

Min barnmorska sa att man kan dricka de innan vecka 34 om man inte har lätt för att få sammandragningar. jag har druckit det sedan vecka 20. Är ni i vecka 31.

• Blåklockan79

Var köper man hallonbladste, och finns det olika märken? Vilket är i sånna fall godast?

• Dioraa

ja, som blåklockan skriver, var köper man detta?

bf 080922
  • emtono

Hallonblads te brukar finnas på hälsokost butiker och säkrligen finns det att beställa på internet också.
    Jag tror att det helt enkelt smakar hallonblad, kan hända att det finns nån sort med nån bär smak, vet faktikst inte. Det smakar iaf helt ok, nästan gott :P

Isla skrev 2008-08-05 09:39:20 följande:
    Min barnmorska sa att man kan dricka de innan vecka 34 om man inte har lätt för att få sammandragningar. jag har druckit det sedan vecka 20. Är ni i vecka 31.
    Jag tror säkert att det går bra att dricka, i måttliga mängder, så tidigt, det ska vara väldigt bra för kroppen inför förlossning och tiden efteråt.
    Om man vill få igång förlossningen behövs nog ganska många starka koppar :P
  • Nowilielle

jag köpte hallonbladste på re-fresh.se (eller om det är .com) där har dom massa andra saker också..

• 3tjejer

Kan man blanda i anis och fänkål (för amningen) i hallonblads teet eller ska man hålla på och bälga i sig 2l gräs-te ?

Svar på tråden Det här med Hallonbladste??!!??