• Anonym (uppgiven)

Snart sjuåring som ljuger, myglar och manipulerar...

Jag har världens goaste unge. Han är intelligent, rolig, förstår ironi, leker med ord, läser flytande och skriver. Men tyvärr tror jag att hans intelligens även visar sig i förmågan att manipulera och ljuga. Han gör saker bakom min rygg HELA tiden och försöker sedan mörka. Det kan vara så puckade grejer som att ta min nässpray som jag sedan hittar tom i hans skolväska, spreja ut min dyra parfym i badrummet... HELT onödiga, meningslösa saker som han faktiskt heller inte tjänar ngonting på att ägna sig åt. Vi försöker prata med honom, sätta gränser, dra in privilegier, återigen prata. Ingenting hjälper, så fort han tror han kan komma undan med någonting så gör han det.

Idag var det dags igen. Han älskar vattenlek och ville bada nu på morgonen. Av flera skäl fick han inte det, bland annat så badade han igår kväll och dels är det uttorkande för huden, dels dränker han in hela badrummet i vatten när han badar. Så jag sa nej, men jag förstod att det hade någonting med hans nya vattenpistol att göra. Då förklarade han att han måste gå och kissa, och hörde hur han började spola vatten i badrummet. Vattenpistolen, så klart.

Jag skrek inte på honom, men förklarade att vi kan inte ha vattenlek inne. Han började storgråta, av ilska, och det slutade med att jag helt tappade kontrollen och slängde vattenpistolen ifrån mig, i golvet, så den gick sönder. Ännu mer tårar, men nu ledsna tårar.

Jag har tröstat honom, berättat att mamma också gjorde fel men att han inte kan göra saker bakom ryggen på mig för det är viktigt att jag kan lita på honom. Han verkar förstå, men gör han det? Jag tror inte...

Jag är så trött. Och ledsen. Mitt barn har allting han behöver, han har en nära mamma, fina leksaker, mycket kompisar, god kontakt med min sambo, god kontakt med sin biologiska pappa... Ändå dessa lögner.

Fler som har ljugande barn?

Svar på tråden Snart sjuåring som ljuger, myglar och manipulerar...