Ischias
Jag har fått ont av ischias igen nu när jag är gravid. Ska sitta i över ett dygn på en buss om ett par dagar. Är det någon som har några bra tips för hur man kan undvika att få allt för ont av detta?
Jag har fått ont av ischias igen nu när jag är gravid. Ska sitta i över ett dygn på en buss om ett par dagar. Är det någon som har några bra tips för hur man kan undvika att få allt för ont av detta?
Jag hade också ont av ishias nerven när jag var i slutet av graviditeten.. Om jag skulla sitta länge som på t.e.x. bio så satt jag inte lika dant hela tiden jag ändra hela tiden sitt ställniing för att undvika att få ont i den nerven.. Kram
Du har inte möjlighet att få låna/hyra en TENS-apparat av sjukgymnasten på vårdcentralen? Det kan hjälpa vid ischias.. Den ska väl inte användas i början av graviditeten men kolla med dom!
Hejsan, Jag har haft lite lättare ischiasbesvär nu under graviditeten. När jag kontaktade sjukgymnasten fick jag ett par enkla övningar för att lätta på trycket på nerven när det gör ont. Och jag tycker de funkar. Om dessa övningar inte funkar för er, kontakta sjukgymnasten. BM kan hjälpa er att ta kontakt.
Övn. 1: Sitt med rumpan och ena benet långsträckt på typ ett bord eller bänk, andra benet ned på golvet. Kuta med ryggen några gånger. (detta ska sära på kotorna så att nerverna i ryggraden inte ligger i kläm). En variant av 1:an är att vika benet med knät liggandes mot bänken, detta om det känns som det stramar för mycket i det sträckta benet. För det är inte benet som ska stretchas utan ryggen.
Övn. 2: Man kan även sitta på kanten av ett bord, med båda benen på marken och kuta med ryggen några gånger. Detta har samma effekt som övn. 1.
Själv brukar jag fusk köra litet när jag sitter på jobbet på en kontorsstol och bara kuta med ryggen ngra gånger. Vet inte om det funkar, men det känns skönt i alla fall.
Lycka till!