• Tigermamma

Kakdeg som går att kavla?

Jag älskar pepparkaksformar och har lyckats samla på mig en hel hög, men vad finns det mer för kakor förutom just pepparkakor som går att göra med formar?

• Svar på tråden Kakdeg som går att kavla?
  • Heavenlyfaith

Ingredienser
    3½ dl vatten
    3 dl sirap, vit eller ljus
    5 dl socker
    75 g margarin
    1 msk hjorthornssalt
    2½ liter vetemjöl

Garnering:
    hushållsfärg eller giftfria målarpennor

Blanda vatten, sirap, socker och fett i en stor kastrull. Koka upp och låt blandningen kallna. Värm ugnen till 175°C. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet. Tillsätt det och arbeta in resten av mjölet. Degen ska vara ganska fast. Kavla ut den tunt och grädda en provkaka. Den ska inte flyta ut. Om degen är svår att kavla, låt den ligga övertäckt i kylskåp ca 1 dygn. Tag en bit av degen i taget. Kavla ut den tunt, 2-3 mm, på lätt mjölat bakbord. Tag ut figurer med mått eller skär ut dem efter mall. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 6-8 min. Låt kakorna svalna på plåten innan de läggs på galler. Måla dekorativa mönster med hushållsfärg eller färgpennor på de kalla kakorna.

• Heavenlyfaith

Det går oxå bra att pensla dem med äggvita och strö på önskat strössel och silverkulor. T ex polkagrisar med polkaströssel och limeströssel och silverkulor.

• Tigermamma

Ok, ska vi absolut prova!

Svar på tråden Kakdeg som går att kavla?