• obelix

Vad ska vi göra åt alla äckliga fluglarver som vår soptunna kryllar av??

hur ska vi göra för att slippa dem? går det? vi brukar spola ren tunnan efter varje tömmning men det verkar inte hjälpa.

Nu sist så va hela locket vitt på insidan, ghhaa ryser av bara tanken...

• Svar på tråden Vad ska vi göra åt alla äckliga fluglarver som vår soptunna kryllar av??
  • VIXIE

Ja vi har också råkat ut för detta vidriga problem,en morgon kryllade hela locket på insidan av dessa vita vidriga larver(ser ut som likmaskar!!Huu!!)! Att jag inte kräktes är ett under,tunnan står i solen  och det flyger flugor runt den hela tiden. Man kanske kan spraya med radar eller nåt liknande?

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Spindelskratt

Har haft samma problem med larver på tunnan. Äckligt som 17.
    Vi tvättade tunnan med ättika efter tömning, vände den upp-o-ner över natten. Sprayade även platsen där den stod o husgavel med ättika. Flyttade tunnan ett tag.

Nu 3v senare är larverna borta. Vet inte om de dog av ättikan eller om de försvann av sig själva.

• mimmi 1

säkert var det ättikan... det är ju bra till allt!!

• obelix

Ja vi har använt klorin, men det kanske är bättre med ätttika, har ni den koncentrerad eller utspädd?

• Spindelskratt

Vi körde en flaska koncentread ättika + en halv flaska med vatten i en sprayflaska. Det luktar starkt så man får hålla för näsan

Vet inte hur man ska blanda, funkar kanske utan att blanda eller med mer vatten.
    Lycka till!

obelix skrev 2008-08-10 08:53:49 följande:
    Ja vi har använt klorin, men det kanske är bättre med ätttika, har ni den koncentrerad eller utspädd?
  • mimmi 1

så starkt behöver man inte.... ta 1 dl till 1 l vatten...(eller 1/2 liter om man vill ha starkare,) använd gummihandskar, ättikan är inte snäll mot händerna!!

• mrlid

Lösningen är att pudra MYRR (mot myror) i tunnan. Mina maskar är stendöda nu. Ättika hjälper bara tillfälligt och är bökigt att utföra varje vecka. Lite pudrande med MYRR är enkelt och jag bryr mig inte om att tunnan är vit på insidan då inga barn kommer åt tunnans insida. Sedan kan man ju tvätta tunnan 1-2 gånger per sommar.

/Magnus

• mr me
    VIXIE skrev 2008-08-05 20:01:01 följande:

Ja vi har också råkat ut för detta vidriga problem,en morgon kryllade hela locket på insidan av dessa vita vidriga larver(ser ut som likmaskar!!Huu!!)! Att jag inte kräktes är ett under,tunnan står i solen  och det flyger flugor runt den hela tiden. Man kanske kan spraya med radar eller nåt liknande?

Det kanske var likmaskar. "Likmaskar" är ju ofta vanliga fluglarver...

Hursomhelst, fungerar det inte att tvätta rent soptunnan ordentligt? Då borde inte flugorna trivas där sedan.
  • Sale

Tyvärr så kommer de komma tillbaka i och med att det är maten de vill åt och värmen, så även om du gör rent nu så kan jag nästan garantera att de kommer på besök igen..

• Hobbyarkitekt

Har bara läst trådstarten.

Mitt tips är att hälla i bensin, tända på snabbt och sedan släcka efter bara någon sekund.

Så gjorde vi för att bli av med liklukten och alla äckliga kryp som kom med den, efter att vi varit lite klantiga och slängt alla kräftskal (efter kräftskivan för x-anal år sedan) i soptunnan typ en vecka innan tömning. Mitt i stekheta värmen. Smart! Eller inte. ;)

Svar på tråden Vad ska vi göra åt alla äckliga fluglarver som vår soptunna kryllar av??