• Maria C S 75

Navel som putar ut?

Jag har en kille om snart är 2 år. Han var inte prematur men väldigt tillväxthämmad. Idag mår han toppen och har växt ikapp sig. Hans navel ser dock inte ut som den skall. Den putar liksom ut. Läkarna säger att det är för att han forfarande är så smal.

Jag undrar om det inte är pga en sån som de sydde fast i naveln på honom när han var nyfödd? Min kusin i Spanien fick ett prematur barn som hade liknande problem. Läkarna där hade som ett band runt magen på henne som skulle putta in naveln. Låter helskumt men det är sant.

Någon som har liknande problem?

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Svar på tråden Navel som putar ut?
  • Blomman8

Vi har en son som är ett prematur barn och där sa läkarna att prematur pojkar har ofta olika slags brock å i vårat fall så har han bla brock i naveln. Dom säger att det ska lägga sig med tiden å om det inte gör det så får man operera det . Så vi får snällt vänta å se vad som händer.
    Men man håller ju tummarna på att det ska lägga sig själv såklart !!

• Annaoliver

JA Brock är väldigt vanligt!! HAr 2 prematurer och vår första son fick pung brock och det har dom opererat för att han fick ont av det. vår andra son fick navelbrock men det gick tillbaks av sig självt efter kanske 3 månader. FAst jag tycker att hans navel står ut mer än vad den borde efter brocket, men det är inget som stör så det får vi väl stå ut med!!
    Lycka till!
    Kram

• Jordgubba

Mina tjejor var prematura (är väl fortfarande antar jag..) Och ena tjejen fick navelbrock. Detta sa läkarna skulle gå ner av sig självt, vanligen runt ca 2 års ålder. Hon är nu 25 veckor o naveln är platt, inte riktigt som dem brukar vara men mycket finare så tiden läker väl alla "sår"...

• kicka84

vår dotter hade navelbrock, läkarna sa att det kunde vara kvar till 5-års ålder på en del barn utan att det var ngn fara med det...
    om hon däremot skulle skrika hejdlöst osv utan ngn vanlig orsak, som tex hungrig, övertrött eller liknande så skulle vi höra av oss till sjukhuset, för då kunde det bero på brocket.
    nu är hon 7månader(4mån korr) och navelbrocket har gått tebax av sig själv.

att de har provat med band och liknande i spanien för att få naveln att gå in,

är juh också en gammal svensk beprövning... ibland så tejpade dom också ett mynt över nalven för att få brocket att försvinna.

men som sagt, bara en gammal myt att det ska bli bättre av detta
    fått veta detta av en barnläkare, som rådde oss att inte lyssna till ngn gammal farmor/mormor mm om de gav detta som förslag för att få vår dotter att bli av med brocket.

• Misilo

Hej!
    Vår lille har också navelbråck och de sa att det går tillbaka av sig själv vid ca tvåråsålder. Om det inte gör det kan man operera. Men det är inget farligt att ha det vid naveln. Zion är ett år nu och naveln putar fortfarande ut, nu är jag så van vid det att jag tycker det är urgulligt.

Svar på tråden Navel som putar ut?