Bling1975 skrev 2008-08-14 16:18:32 följande:
entjej.Håller helt med om att ett missfall i v7 absolut inte faller i den kategorin. Det gjorde ju jätte jätteont! (Jag har haft två i v7) Det är nog snarare de som får ett svagt plus och sedan börjar blöda. Ofta kan ju även blödningen vara fördröjd pga av vaggisarna vid IVF och det kanske skulle ha kommit ut tidigare annars.Men jag tror att de tidiga testen i kombination med att man befruktar ägg som kanske annars inte hade blivit befruktade spelar in i statistiken. Där jag går slutar ca 20% av alla graviditeter i missfall oavsett ålder. Det speglar verkligheten rätt väl. Man brukar säga att när man är 20 år är risken 10% och när man är 40 så är risken 30% för missfall.Men jag håller med om att det är konstigt att läkarna inte säger något om den text som faktiskt finns i FASS. Ska passa på att fråga om det på måndag när min missfallsutredning startar.
När jag fick missfall sa min läkare att det var "otur" och att det var någon undersökning som visade att i "normala fall" så har 50% av äggen kromosomavvikelser och ju äldre man är desto större andel. Hmm...man undrar ju nästan hur det kan bli några barn överhuvudtaget.. Men jag vet att risken ökar ju äldre man är. Har hört att 50% av graviditerna slutar i missfall när man är 42 men då är nog de flesta som sagt så tidigt att mensen inte ens blir försenad. Jag tror att det är så det är...de flesta missfall sker så tidigt att mensen inte ens blir försenad överhuvudtaget.
Men angående kromosomfel låter det ofta som det bara beror på äggen men kromosomfel måste väl också finnas hos spermierna. Tror jag har läst att det blir lite mer missfall med ISCI men är inte helt säker där.
Återkom gärna med vad din läkare svarar.