• Yessie1979

Fler IVF:are som fått missfall?

Hej,

Ett tag sedan jag var här inne (när vi "gjorde" vår dotter).
    Vi har genomgått 2st frys där det sista slutade i grav. Idag fick jag det slutgiltiga beskedet att det var missfall (blödning sedan i söndag).
    Vet ej hur jag/vi ska ta oss ur detta. Känns för j*vligt.
    Finns det fler IVF:are som fått missfall?

• Svar på tråden Fler IVF:are som fått missfall?
  • Boot

Usch, stackars dig!

Ja, det finns. Jag är en av dem, fick ett plus vid min andra behandling men det visade sig bli ett mf. Vet att det känns bottenlöst. Jag var så knäckt. Fick beskedet i gynstolen vid VUL när graviditeten skulle konstateras..det var HEMSKT. Jag lider verkligen med dig och din partner. Ett mf är förstås jobbigt för ALLA som drabbas men på ngt sätt tror jag att en kvinna som gått igenom IVF sjunker längre ner mot botten om du förstår vad jag menar. Man har kämpat hårt och längtat så länge och tänkt så många tankar kring barn och graviditet att det liksom uppfyller hela ens själ.

Svårt att ge råd när ngt sånt här händer men: Gråt, sörj, tillåt dig vara ledsen en tid. Samla sen styrka och kraft. Fokusera på ngt annat än barn kanske en kort tid? Och så ska du se att du känner dig redo att prova igen.

Jag gjorde en behandling till 8 månader efter missfallet och kände mig väldigt stark och bättre förberedd mentalt än vid de tidigare behandlingarna måste jag säga. Resultatet av den behandlingen blev en liten son som nu är 1½ månad. Så ge inte upp!

Många kramar!

• Lindan79

Hej...
    Förstår att det känns fruktansvärt just nu...

Har oxå fått mf vid vår första ivf, konstaterades vid första vul och jag var helt förkrossad. Så som man kämpat för att bli gravid och så slutar det så, känns så fruktansvärt orättvist. Första tiden var hemsk, bara grät och grät men på nåt sätt tar man sig ur det. Har gjort fem FET efter detta som alla misslyckats och är nu på gång med ivf nr 2, supernervös på alla sätt. Men tydligen ska vägen mot bebis vara lång och krokig och man kan inte göra annat än att kämpa på, förr eller senare måste det ju ändå lyckas, eller...

Lycka till med allt och tillåt dig själv att vara ledsen.
    Kram Linda

• Simba79

Många stora kramar till dig!!!

Du är inte ensam! Det är tyvärr alldeles för vanligt... Jag fick missfall i början av sommaren efter vår andra IVF.

Gråt tillsammans och ta hand om varandra. Kramas mycket! Tillåt er att vara ledsna. Efter hand kommer det kännas bättre även om det kanske inte verkar möjligt just nu.

• lyckan kommer

Hejsan fick också missfall efter vårt första IVF. Mitt råd är att prata med någon om det känns jobbigt. Jag grät en dag, sen stängde in allt och det var inget bra det kommer ifatt. Tillåt dig att sörja. Ävne om det absolut inte är en garanti så tändes ändå ett litet hopp mitt i allt att det faktiskt fungerade. Jga brukar tänka så obland! Kram

• Bling1975

Ja, tyvärr så har jag fått 3 missfall efter IVF. Nu får vi vänta på en missfallsutredning innan vi gör nya försök. Det känns väldigt orättvist att vara dubbelt drabbad.

Men just nu så tycker jag att du ska försöka se det positivt så fort du har sörjt färdigt. Du kan ju faktiskt bli gravid! De flesta får ju faktiskt inte flera missfall på rad så ge det några försök till så har det förhoppningsvis gått vägen.

Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • Arien

Samma här. Fick MA efter första försöket. Jag fick reda på det i v. 9. Det var så fruktansvärt så det går knappt att beskriva. När man äntligen fått vara glad i några veckor så var man tillbaka längre ner än man någonsin varit förut. Enligt den läkare vi träffade så är det något vanligare med missfall vid IVF än annars.

• Miies krypin

Hej! Vi har gjort tre ivf varvid vi blev gravid vid första försöket.Vid första ul såg dom inte så mkt andra såg vi ett hjärta slå lycka var total.Men den 6/8 alltså för ett år sen exakt idag fick jag en konstig flytning och åkt in då konstaterade dom att fostret var dött hade då gått ca 10 veckor. Skit tradigt det är super jobbigt att gå igenom detta.Jag fick föda fram det för dom ville spara min livmoder eftersom jag skulle göra fler försök, och den smärta vill jag inte ens att min värsta ovän ska uppleva.Fy fan rent ut sagt.

• entjej

Ja, jag fick tidigt missfall efter att bivit gravid genom IVF.

Enligt bipacksedlarna på sprutorna står att det är vanligare med missfall efter IVF. Så här står det för...
    gonal-f: Missfallsfrekvensen är högre än normalt, men jämförbar med frekvensen hos kvinnor med fertilitetsproblem.

puregon:Kvinnor som genomgår fertilitetsbehandling har en något ökad risk för missfall.

menopur: Missfallsfrekvensen är högre hos patienter som genomgår follikelstimulering inför assiserad befruktning än i normalbefolkningen.

Ändå har jag sett flera skriva här att deras läkare sagt att risken för missfall inte är högre vid IVF. Det är konstigt eftersom det t.o.m står i bipacksedlarna. Och att risken inte är högre än för "kvinnor med fertilitetsproblem" som det står för gonal-f tycker jag inte är någon förklaring till orsaken till högre andel missfall. För man gör ju inte IVF bara för att kvinnor har fertilitetsproblem. Det kan ju lika gärna vara orsaker hos mannen som gör att IVF behövs.

• Turnit

Stor kram till dig.....TS och alla andra som drabbas av detta orättvisa.

Säger som flera...du är inte ensam. Vi gick igenom ett MF i v. 12 för tre år sedan och ett tidigt förra året.

Hoppas på ett fett + nu i vinter.

entjej....har ingen kommentar till dig.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • pp08

entjej: frågan är egentligen, när räknas MF som MF?

När man blir gravid efter IVF behandling (med stimulering av Puregon, Menopur eller Gonal F), har man ju på något sätt "pushat" några ägg som kanske inte skulle ha klarat av det naturliga urvalet. Skulle dessa ägg befruktas och återföras, har du stenkoll på vilka dagar som gäller. Vid naturlig befruktning har du ingen aning när befruktningen verkligen sker och när kroppen stötter bort embryon eller om den någonsins hade fastnat.

Får du din mens några dagar senare (upp till en vecka?) i en vanlig cykel tänker man inte på MF, men kommer inte din mens 2v. efter ET (och kanske först ett svagt +) börjar man tänka på MF.

Statistiken och verkligheten stämmer inte alltid överens. Vi får väl se till att ändra statistiken och plussa allihoppa!

• Bling1975

pp08 - jag håller helt med dig där. De extremt tidiga mf som många IVFare får skulle oftast inte en kvinna som inte gör IVF märka av. Många kliniker tycker ju inte eller att man ska räkna dem som missfall innan v5+0. Sedan så sätter man ju kroppens egna hormoner ur spel under behandlingen och måste ersätta dem kemiskt hela vägen. Det kan såklart leda till problem. Men de borde ju minska om man sedan gör ostimulerat FET.

Men om man tittar på statistiken hos klinikerna så skiljer den sig ju inte nämnvärt från naturliga graviditeter så det är nog inte så jättestora risker.

• entjej

pp08 och Bling75.

Okey om man plussar dag 14 efter ET och sedan får missfall bara efter ett par dagar så håller jag med om att man kanske inte skulle märka det tidsmässigt om man inte gör IVF och därför inte gör graviditetstest. Men om man får en vecka senare så märker ju alla som inte har en oregelbundenhet på sin menscykel på en hel vecka detta.

En annan sak är hur det känns och hur mycket man blöder vid ett missfall mot en vanlig mens. Jag fick mitt missfall i vad som kallas v. 7 men vilket alltså bara är fyra veckor och tre dagar från äggåterföringen dvs två veckor senare mens än normalt.
    Mängden blod och smärtan går inte att jämföra med en vanlig mens. Det gjorde ordenligt ont och jag blödde mycket. Iofs så gjorde blödningen efter den första IVF:en också rätt ont och jag blödde mer än vanligt så en del beror på att man bygger upp slemhinnan så mycket av progesteronet också. Men inte så ont och så mycket som vid missfallet.Nästa mens efter missfallet blev senare än normalt (vilket också läkaren trodde) och både vid den mensen och vid ytterligare en mens så blödde jag mer än normalt. Så det blir ju ofta tecken också vid de kommande cyklerna.

Jag vet inte när de flesta som får missfal vid IVF får dom. Om de får dom redan någon dag efter att de plussat så håller jag med er om att en bidragande orsak till förhöjd statistik för missfall vid IVF kan vara att man testar sig tidigare.

• Bling1975

entjej.

Håller helt med om att ett missfall i v7 absolut inte faller i den kategorin. Det gjorde ju jätte jätteont! (Jag har haft två i v7) Det är nog snarare de som får ett svagt plus och sedan börjar blöda. Ofta kan ju även blödningen vara fördröjd pga av vaggisarna vid IVF och det kanske skulle ha kommit ut tidigare annars.

Men jag tror att de tidiga testen i kombination med att man befruktar ägg som kanske annars inte hade blivit befruktade spelar in i statistiken.

Där jag går slutar ca 20% av alla graviditeter i missfall oavsett ålder. Det speglar verkligheten rätt väl. Man brukar säga att när man är 20 år är risken 10% och när man är 40 så är risken 30% för missfall.

Men jag håller med om att det är konstigt att läkarna inte säger något om den text som faktiskt finns i FASS. Ska passa på att fråga om det på måndag när min missfallsutredning startar.

• entjej
    Bling1975 skrev 2008-08-14 16:18:32 följande:
    entjej.Håller helt med om att ett missfall i v7 absolut inte faller i den kategorin. Det gjorde ju jätte jätteont! (Jag har haft två i v7) Det är nog snarare de som får ett svagt plus och sedan börjar blöda. Ofta kan ju även blödningen vara fördröjd pga av vaggisarna vid IVF och det kanske skulle ha kommit ut tidigare annars.Men jag tror att de tidiga testen i kombination med att man befruktar ägg som kanske annars inte hade blivit befruktade spelar in i statistiken. Där jag går slutar ca 20% av alla graviditeter i missfall oavsett ålder. Det speglar verkligheten rätt väl. Man brukar säga att när man är 20 år är risken 10% och när man är 40 så är risken 30% för missfall.Men jag håller med om att det är konstigt att läkarna inte säger något om den text som faktiskt finns i FASS. Ska passa på att fråga om det på måndag när min missfallsutredning startar.
    När jag fick missfall sa min läkare att det var "otur" och att det var någon undersökning som visade att i "normala fall" så har 50% av äggen kromosomavvikelser och ju äldre man är desto större andel. Hmm...man undrar ju nästan hur det kan bli några barn överhuvudtaget.. Men jag vet att risken ökar ju äldre man är. Har hört att 50% av graviditerna slutar i missfall när man är 42 men då är nog de flesta som sagt så tidigt att mensen inte ens blir försenad. Jag tror att det är så det är...de flesta missfall sker så tidigt att mensen inte ens blir försenad överhuvudtaget.

Men angående kromosomfel låter det ofta som det bara beror på äggen men kromosomfel måste väl också finnas hos spermierna. Tror jag har läst att det blir lite mer missfall med ISCI men är inte helt säker där.

Återkom gärna med vad din läkare svarar.
  • Micki

Här är en till tyvärr,har gjort 5 IVF,2 av dem har resulterat i MF,3 av dem har inte lett till graviditet..

Har även lyckats bli gravid själv en gång under dehär åren (3 år),även detta slutade i MF,va i början av sommaren på en missfallsutredning och väntar fortfarande på svaren därifrån.

Så jag vet alltför väl hur du känner dig TS

Kram.

Svar på tråden Fler IVF:are som fått missfall?