Finns det nån fas runt 20 månader?
Min dotter är nu 20 månader (idag, faktiskt) och hon har på ganska kort tid blivit väldigt frustrerad. Blir galet arg och vet inte vad hon vill, vad man än gör blir hon förbannad. Hon har även blivit mer "nappig" på sistone tycker jag. Innan hade hon endast napp på natten och när hon var ledsen, men nu är det mycket vanligare att hon vill ha nappen, och blir jätteledsen om hon inte får den eller om vi tar den ifrån henne för tidigt. Hon har börjat prata ganska mycket sen en tid tillbaka, kan det vara nån frustration över att hon inte kan mer än hon kan?
Eller är det nån utvecklingsfas (min mamma trodde det, hon har jobbat i många år med barn)?
I övrigt sover hon väl okej om nätterna, men gnyr ganska ofta, och liksom "gråter" fast i sömnen, hon drömmer väl. Men det har varit så nu i nån månad, innan dess sov hon och var tyst om nätterna. Ibland får jag sitta med henne en stund så hon somnar om helt innan jag kan lämna henne när hon gråtit mitt i natten. Sån var hon inte innan heller.
Hon äter okej. Ibland skitdåligt, ibland hur mycket som helst med god aptit. Hon går upp som hon ska i vikt osv.
Jag har tidigare läst "Växa och upptäcka världen" och saknar nu att ha nånstans att slå i, när hon verkar bli annorlunda i sitt beteende.....inte lätt att googla om detta heller, upptäckte jag nyss....finns det nån bra sida med utförlig information om barns utvecklingsfaser efter 1 års ålder och uppåt?