• Anonym (undrar)

Hur länge får era 12 åringar vara ute på kvällarna?

Hej!

Lägger den här,och är anomyn,för nått påhopp får jag säkert

Min man har en son sen innan som är 12 år. Han är hos oss varannan helg,och vi bor i samma område som hans mamma,så alla vänner och sånt finns här. Nu är det så att vi har helt andra regler än vad hans mamma har,hemma hos henne får han vara ute till 10 på kvällarna,men här hemma går vi och lägger oss vid den tiden,vi har två gemensamma barn som är 3 och 1 år. Nu börjar han ju bli så stor så känns lite elakt att be honom komma in vid 8,alla andra är ju ute så mycket längre säger han.
    Så,hur länge tycker ni att det är lämpöigt för en 12 åring att komma in på kvällarna? Och hur länge ska dom få vara vakna? Vi bor i en ganska liten lägenhet,så skulle han vara uppe längre än oss skulle vi bli störda,men vad tycker ni andra är lämpligt,är lite nyfiken på vad andra familjer har för regler?

Mvh en bonusmamma

• Svar på tråden Hur länge får era 12 åringar vara ute på kvällarna?
  • Anonym (undrar)

Ingen med 12 åringar,eller som haft 12 åringar?

• Softijs

ALLA andra får vara ute längre.......den meningen har man ju hört fem hundra gånger. Konstigt bara att när man tar kontakt med föräldrarna till"alla andra" så har de ungefär samma tider.
    Min son får vara ute till nio när det är sommarlov, okej om det är varmt o skönt, massa barn ute på gården o så då kan han ibland få va ute en stund längre. Tio känns för länge tycker jag personligen.

• Anonym (undrar)
    Softijs skrev 2008-08-05 21:26:40 följande:
    ALLA andra får vara ute längre.......den meningen har man ju hört fem hundra gånger. Konstigt bara att när man tar kontakt med föräldrarna till"alla andra" så har de ungefär samma tider.Min son får vara ute till nio när det är sommarlov, okej om det är varmt o skönt, massa barn ute på gården o så då kan han ibland få va ute en stund längre. Tio känns för länge tycker jag personligen.
    Ja,det tycker jag med,men det är reglerna han har hemma hos sin mamma. Jag tycker också halv nio,nio är lagom tid,speciellt då vi går och lägger oss 10 på kvällen här hemma. För han vill ju även vara vaken längre på kvällen,men då blir ju vi andra störda. Därför jag undrar lite hur andra gör
  • Softijs

Hon kanske e kvällsmänniska;)
    Men det spelar väl egentligen ingen roll hur hon gör? Pojken får anpassa sig till era regler och kommer göra det oxå om ni står på er. Okej, lite OT men men.

• Discodivan

kl 8 för 11 och 13 åringen, ibland halv 9 nu på sommaren

• Anonym (undrar)
    Softijs skrev 2008-08-05 21:52:27 följande:
    Hon kanske e kvällsmänniska;)Men det spelar väl egentligen ingen roll hur hon gör? Pojken får anpassa sig till era regler och kommer göra det oxå om ni står på er. Okej, lite OT men men.
    Nej,jag vet,så tycker vi också,men alla talar om för mig jämt och ständigt att jag får anpassa mig och mitt liv efter han,för han fanns där först,eller hur man ska säga. Så därför undrar jag om det är dags att ändra reglerna eller inte,men verkar som att halv nio,nio är en ganska bra tid ändå,nu på sommarlovet.
  • Softijs

Vaddå att du ska anpassa dig? Du är en vuxen och får tillsammans med hans pappa bestämma reglerna som gäller och som passar er. Sen behöver man ju visa varann respekt såklart.

• Anonym (mommy)

Jag har ingen 12åring ännu, har en på 8 som får vara ute till 21-22 nu på lovet om andra barn är ute, om inte vi ska upp tidigt morgonen därpå då är det 20 som gäller.
    Men jag tycker det helt beror på var man bor, vi bor på mindre ort, ett par tusen innevånare i ett lugnt område utan trafik.
    Åldern på barnen som är ute här ligger på mellan 6-14 som umgås och leker kurragömma ihop osv.

• Anonym

Halv 10 låter väl lämpligt. Och vara i sitt rum vid halv 11. Sen låta han glo på tv i sitt eget rum med hörlurar till kanske halv 12 på helger?
    I min familj var vi barn tvugna att gå och lägga oss senast halv 11 även i gymnasiet på vardagar, våra föräldrar skulle sova och enligt dom vi med. Och det är inget som vi skadades av! Man behöver ju sin sömn även i tonåren.

• VeeKa

Det var jue ändå 8 år sedan jag var 12 år, men ja vet att jag fick vara ute till ca 21 på kvällarna. Och på sommaren fick jag va ute längre om ja nu var i sällskap med andra. Det tycker jag är en lagom tid.

• koje

vår 13 åring var ute till 21-22 förra sommaren då va hon 12. 15 åringen som då var 14 var ute till 23 10 åringen som då va 9 kom in vid 20.

Nu sitter alla uppe o väntar på att lillebror ska somna så vi andra kan ha myspys i soffan med chokladpudding. Han somnar kanske inom en kvart han sov middag väldigt sent idag o de e straffet

• Anonym

Nu har ju jag bara döttrar och bor i en förort söder om Stockholm. Men jag skulle inte drömma om att låta tjejerna vara ute längre än till 20.

15-åringen får vara hemma hos en kompis senare, men inte utomhus, och då åker jag och hämtar henne. Eftersom jag hämtar så är hon tvungen att anpassa sig till när jag ska gå och lägga mig, det har hänt att jag ringt en timme tidigare än avtalat och bett att få hämta tidigare för att jag står upp och sover . När hon är hemma på kvällen så lägger hon sig ofta senare än mig, men hon håller sig på rummet och stör ingen annan.

12-åringen skulle också kunna få stanna senare hemma hos en kompis om det är helg eller lov men hon är så kvällstrött så det är inte aktuellt.

9-åringen får inte stanna hos någon kompis senare än halv åtta eftersom kompisarnas föräldrar tycker att det blir för sent annars.

TS, din mans son blir faktiskt tvungen att anpassa sig till er vuxna. Om ni vill gå och lägga er vid 22 så måste sonen vara inomhus i tillräckligt god tid för att hinna borsta tänderna och byta till pyjamas före 22. Vill han inte sova då så får han åtminstone respektera de övriga i hushållet och stanna på sitt rum utan höga ljud.

• vargavarg

Min 11-åring får vara ute till 20-2030 (oftast 20). Gärna längre om det är utanför huset bara. Ibland åker de skateboard på gatan utanför huset och då ser vi ju honom. Hans kompisar har samma tid och det stannar aldrig någon vän till honom hos oss efter den tiden. Vad ska de göra ute då?

Läggningstiden varierar. Nu på sommarlovet har det varit lite slappt.. De har varit uppe till mellan 22-24. Är det skola så är det läggdags kl 21, oförhandlingsbart!

• Anonym (undrar)

Tack så mycket för alla svar! Allt gör väldigt olika,tror inte vi kommer ändra nånting på tiderna som vi har nu,känns ganska bra med den tiden,och han är väldigt sömn beronde,då hinner han varva ner lite när han kommer in.

• Anonym (Amanda)

Här är det 20.00 somgäller sommartid.
    När vi ska iväg, det är skola osv så är det 19 som gäller.

Det är NI vuxna som tar beslut i hur ni vill ha era regler som ska gälla för alla!

• Anonym

detta var intressant att läsa. Sambons 14-åring har aldrig hittills varit ute på kvällarna. Sitter bara hemma kväll efter kväll. Men det kanske kommer? Sorry, detta var irrelevant.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2008-08-06 17:13:32 följande:
    detta var intressant att läsa. Sambons 14-åring har aldrig hittills varit ute på kvällarna. Sitter bara hemma kväll efter kväll. Men det kanske kommer? Sorry, detta var irrelevant.
    Tänk om man kunde ha det så jämt Slippa tjatet och gnatet jämt och ständigt
Svar på tråden Hur länge får era 12 åringar vara ute på kvällarna?