• Med två små

Tips om barnmat på flyget?

Hej!

Vi åker snart till Kreta och ska ta med ett vällingpaket, och eventuellt några burkar till minsta dottern.

Men vad händer om man förvarar burkar och välling i det incheckade bagaget? Gör tryckförändringarna något med innehållet?

Eller kan man ha dem i handbagaget? Jag kan tänka mig att glasburkar inte är så populärt...

Någon som har några bra mattips för en ettåring som ska flyga?

• Svar på tråden Tips om barnmat på flyget?
  • Frontline

det händer inte ett dugg med maten , men du får ju inte ha med dig hur mycket flytande mat som helst i ditt handbagage..
    Men ge den lilla mat innan ni åker så klarar h*n sig för det är ju inte så lång resa ...

Vi ska snart iväg och vi plockar med oss mat för hela resan men man måste ha det i resväskan ...

• Billabong
    Frontline skrev 2008-08-05 23:57:33 följande:
    det händer inte ett dugg med maten , men du får ju inte ha med dig hur mycket flytande mat som helst i ditt handbagage..Men ge den lilla mat innan ni åker så klarar h*n sig för det är ju inte så lång resa ...Vi ska snart iväg och vi plockar med oss mat för hela resan men man måste ha det i resväskan ...
    Barnmat är undantagna regelverket om begränsningar av flytande vätskor som handbagage.

Info finns hos Luftfartsverket:
    http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

och hos Luftfartsstyrelsen:
    www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38536.aspx
    och
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38551.aspx

TS: Glasburkar i handbagaget går bra att ta med, ingen har ngt emot att de är av glas. Glasburkar i incheckat bagage rekommenderar jag du packar in i plastpåsar och sedan i mitten av väskan så att de inte går sönder när väskorna hivas/kastas på flygplatsen. Både pulver o burkmat klarar lufttrycksskillnaden utan problem (iaf om de inte är öppnade innan så att det kommit in luft...)
  • Med två små

Åh, tack så mycket för era svar! Vad bra att få veta lite mer om hur det funkar! Nu är det bara att packa ner burkarna då, vi åker kl 18 i morgon!

Svar på tråden Tips om barnmat på flyget?