Har just fått konstaterat av bm att jag också har svamp. Har trott länge att det bara är otäckt mycket flytningar pga graviditeten, men när hon tittade så var det helt uppenbart vad det var. Hon rådde mig att köpa pevaryl, såna med salva + vagitorier. Det har jag dock provat tidigare utan gott resultat, så jag bestämde mig för canesten istället, eftersom det även innehåller mjölksyrabakterier. Sen fick jag tips från annat håll om "bra magbakterier", såna man köper på hälsokosten (alltså typ samma sak, fast du sväljer det). När jag kom dit (en omtalat mycket duktig karl som hållit på med alternativmedicin hur länge som helst) sa han att det enklaste och billigaste är att doppa en tampong i t.ex. A-fil och ha den i slidan i några timmar (inte för länge, dock). Han menade att det är helt ofarligt för en gravid kvinna.
Jag tänker ta vagitorierna + salvan först i tre dagar, sen testa tampongtricket i några dagar till + salvan. Dessutom vet jag att jäst och socker förvärrar svampen (även av egen erfarenhet) så jag har köpt ett hårt bröd som heter Ryvita, som inte innehåller socker och jäst. Det ska tydligen vara det bästa bröd du kan äta. Undvik socker om du kan.
Duscha så lite som möjligt och ha tunna kläder. När man inte är gravid, och har mens, tycker jag att ELLEN tamponger är absolut bäst. Du slipper fuktigheten som blir när du har binda och tampongerna är preparerade med bra bakterier. Sedan jag började använda dem har jag varit besvärsfri i mycket längre perioder än tidigare.Jag vet att inom "vanliga" vården så tror inte så många på detta, men inom alternativmedicinen är det vedertaget och jag har själv bra erfarenhet av att självbehandla svamp sedan tidigare (när jag inte var gravid). Dock är det värre än värst just nu, så ALLA bra behandlingsmetoder kommer att testas här. Vill ha bort svampen innan förlossningen om ca 4 veckor.
Jag hoppas att ni andra får bukt med er svamp! Lycka till!