• pucken

    tappar skinn på handflatorna, varför?

    den senaste veckan har tappat väldigt mycket skinn på ena tummen och ena pekfingret. nu har det börjat på andra ställen på handflatorna. har haft det förut,och då sa läkaren att det var vitaminbrist, men nu käkar jag ju vitamintabletter?! det gör inte ont eller så, det ser bara lite obehagligt ut. nån som vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden tappar skinn på handflatorna, varför?
  • jennn

    jag har exakt samma sak.
    det är inte så att det rasar av men om jag drar lite på fingrarna så lossnar de lätt.
    ja hade så en period förut sen försvann de men sen kom de tillbaka
    jag lider inte av de och det syns knappt.
    fast de känns lite jobbigt att de ser ut som om jag har haft blåsor över händerna.
    har inte pratat me någon läkare så kan inte ge nå tips.
    enda jag har gjort är att smörja in med riktigt fet salva från apoteket
    de hjälpte förra gången.
    har du testat det?

  • pucken

    jennn
    jag smörjer in händerna med nån fet handkräm varje kväll, men det verkar inte hjälpa... men tack =)

  • jennn

    hm. testa att ha handskar över natten.
    min pappa har jäteproblem med sina händer, han brukar sova med fet salva och sedan bomullsvantar som finns på apoteket.
    de brukar hjälpa en del för han.

    men om jag smörjer in mina händer fugnerade bara första gåengen jag fick sådär att huden lossnar.. nu funkar det inte.

    min sambo tror att jag är allergisk mot diskhandskarna.
    det kan inte vara något sådant?

  • ICanDoIt

    min sambo har också så... Det kliar oxå!!

    Vad kan det bero på??

    Diskmedel??

    ingen aning...

  • MyDignity

    Jag får stora problem med mina händer varje vinter...
    Min läkare sa att det var handeksem.... Börjar det med extrem handsvett, sedan röda prickar i händerna för att sedan klia något fruktansvärt för att gå över till fjällning?
    Då är det säkert något slags eksem. Smörj så ofta du kan med hydrokortison, de svagaste finns på apoteket. Annars, ring din läkare & be & få "Elocon" en RIKTIGT fet salva som man smartast smörjer på innan man somnar. Luktar illa, jord-aktigt, men är riktigt effektivt. Min läkare sa oxå att man oftast får handeksem om man som barn haft bögveckseksem... något att tänka på...

Svar på tråden tappar skinn på handflatorna, varför?