Jag tog examen som civilekonom år 2007 och fick mitt första jobb som ekonom den siste maj i år. Min "ordinarie" arbetstid är 0745-1630. Vi kan flexa en timme före och en timme efter den tiden. Jag kan samla upp till 40 timmar i flexen, allt över det blir utebetalt på lön. Åt andra hållet får vi ha minus 8 timmar, efter det blir det avdrag på lönen. Det har vi på ekonomiavdelningen inga problem med.
Alla har fullt på flexen.
Hur arbetstiderna blir beror på vilka arbetsuppgifter tjänsten innehåller, tid extra du behöver som ny och hur mycket personal företaget har till allt om ska göras. Lönekostnader ska ju hållas nere, så de personer som finns får ofta jobba häcken av sig. Jag jobbar väldigt mycket övertid och särskilt när det är bokslutsarbete på gång.
En uppskattning jag kan göra angående lön för en nyexad, ligger mellan så lågt som 17 500 (om man tex bara kan få ett assistentjobb hos rekryteringsfirma i början) upp till ca 24 000. Såklart beror det på tjänsten, hur lönediskussionen går och var i Sverige man arbetar.
Angående lästa poäng smäller det såklart högst med fler poäng. De tjänster du kan välja mellan med mindre poäng, antar jag blir en aning mer begränsat. Vill ma bli revisor tex, måste man ha läst ett visst antal poäng fördelat på ett antal bestämda ämnen.