• Upptagen

Britax two way plus i Van

Ni som har van, vad har ni för slags bilstol till era barn?

Ska ev åka med en van (om bilbarnstolen funkar vill säga), men är osäker på om stolen passar?

• Svar på tråden Britax two way plus i Van
  • Peztis

Vet du vad det är för märke på bilen? Jag köpte faktiskt en sådan barnstol IDAG och i bruksanv var det en hel lista med bilar som den ska passa i.

• Upptagen

chevrolet, kikade in på deras hemsida men där verkade det inte som om det skulle funka..

• mammaE

Svarade i din gästbok men skriver det här också om nån annan vill veta. Vi köpte en maxi-cosi mobi till vår chevrolet van. Står inte med på deras lista över bilar som den ska fungera till men det fungerar alldeles utmärkt, tror inte de har testat bara. Andra vanar fanns med. Lätt att installera och flytta mellan bilar som vi gör. Dessutom fällbar och rymlig. Vi är supernöjda och lillgrabben gillar den Kostade ca 2700 på barnens hus för nån månad sen.

• Upptagen

2700 e ju lite mycket för en extrastol.... Men tack för svaret iaf!

• Peztis

I listan så står det att följande Chevrolet ska funka för Britax Two-Way Plus:
    Alero, Astra, Beretta, Blazer, Camaro, Caprice, Corvette, Corsica, Suburban, TrailBlazer, Trasn Sport, Tahoe.

Det ska gå bra både i passagerarsäte och bak. Utan airbag så klart.

• mammaE

Jaha, du har redan stolen nu fattar jag....
    Om den har ett stödben så borde det gå. Problemet med van är att du inte kan luta mot nån instrumentpanel, men det kanske du har märkt. Om den funkar att sätta mitten bak på andra bilar så går det nog. Ett problem till som vi har märkt med babyskyddet var att stödbenet var för kort!! Fattades någon cm, skitlöjligt.

• Peztis

Den ska alltid sitta monterad så den lutar mot sätet framför eller mot instrumentbrädan på passagerarsidan.

I en modern van så går det ju att flytta lite hur som helst på sätena så det är nog inga problem.

• Upptagen

fast den är inte purung direkt. *s*

Verkar som om det inte funkar alls...

• mammaE

glömde en nackdel till med van, om den är typ från 80-talet (sambon har en 86'a då de flesta gjordes) är att bältena är jättekorta hur nu detta är möjligt i en amerikansk bil.....cosin kan man fästa med ett 2-punktsbälte så det va inget problem, vet ej hur det är med britaxen

• Upptagen

britaxen funkar rätt okej med korta bälten, går att fästa med två punkts med.

Men jag har för mig att man kunde köpa till nån slags stödkudde så att man kunde luta stolen fastän sätena var för långt ifrån varandra/handskfacket. Hmhm, får nog ta att pallra mig ut till barnenshus och höra...

• mammaE

Det kan kanske behövas...om vanen är äldre så brukar det inte vara så lätt att flytta sätena om det ens går. Man måste använda skiftnyckel till vår. Den bilen verkar inte vara gjord för barnfamiljer men är ju superskön att åka i

• sannalainen

Hejsan.
    Vi har en Chevrolet TranSport-98 och använder en Britax Two-Way plus. INGA PROBLEM!
    Har stolen i mitten raden, snett bakom mig.

• mammaE

Det undrar jag me! Visst var det en gammal vanlig cheva van, den vanliga vanen, du skulle åka med?

• Upptagen

Oh, det gick bra tillslut när jag fattade att britaxen inte var tvungen att stå mot sätet fram vid fotändan också, utan att man kunde fälla ner den där spärren.

Jupps, en gammal cheva van var det jag åkte med. Skönt att det funkade så vi kom iväg på semestern.

• mammaE

Vi va oxå o semestrade med den gamla härliga cheva vanen. Lillkillen fick sitta bakom föraren så han inte va i vägen för skjutdörren. Soffan fick flyttas med skiftnyckel till rätt position. In med stolen och sen var det bara att tuta o köra Vi kom hem för ett par dar sen från ett väldans regningt gotland.

Svar på tråden Britax two way plus i Van