• Wallmo

Klump i halsen - tryck över bröstet?

Flera kvällar i rad nu så har jag haft som en stor klump i halsen och tryck över bröstet. Ibland gör det ont även i ryggen. Känns nästan som om man svalt något alldeles för stort. Är detta någon form av halsbränna eller vad kan det vara? Är i vecka 30 men har inte haft något liknande förut. Vill gärna ha tips på vad man ska göra åt det...

• Svar på tråden Klump i halsen - tryck över bröstet?
  • Snorkis

Tycker du ska ringa VC omedelbart....

Vill INTE skrämma dig, mne min granne hade exakt samma förra året och det visade sig att hon hade något problem med hjärtat..

Men allt gick bra med medicinering...!

• Wallmo

Men kan man ha det bara kvällstid?

• Niinaaa

Tycker det låter som halsbränna/magkatarr

• ebben

tycker det låter som ångest!

• Wallmo
    Svar på #4
    He he. Jo det kanske man skulle kunna tro men det är definitivt fysiskt och inte psykiskt. Svårt att tänka mig att ångest bara skulle dyka upp vid ungefär samma tid varje kväll (borde istället komma när det var dags att åka till jobbet på mornarna :o) )

Finns det ingen annan därute som haft samma symptom och inte varit hjärtsjuk eller varit i behov av psykofarmaka?
  • lizzys

jag har en känslan av en klump i halsen nästan dagligen. äter omaprezol för detta, som man får äta när man är gravid (losec). detta är magkatarr, hade problem med detta innan jag blev gravid oxå, men nu har det blivit värre. har även gjort gastroskopi, och det funkar inte som det ska med magmunnen på mig.
    du behöver nog inte oroa dig för hjärtat, det har väl barnmorskan koll på... du kan ju annars prova med de receptfria preparaten som gravida får äta mot magkatarr...

• Finns ingen ledig signatur

Jag får väldigt ont högt upp i magen av min halsbränna ( min BM trodde det var magsyra som backat upp i magmunnen på mig, rekomenderade garviscon. Det lägger sig som ett lock högst upp i magen. Mig har det hjälp jätte mkt)

• tes 75

jag har tryck över bröstet som gör att det känns som om jag inte får tillräckligt med luft ("klump" i halsen) pga att lungorna är så ihoptryckta av magen (och tuttarna är så tunga). måste sträcka på mig & ta djupa andetag då & då, särskilt om kvällarna. kan ju vara samma för dig, men kolla ändå upp på vårdcentralen om du är orolig.

• Jenna 76

3-4 gånger har jag haft precis som du beskriver det, tryck över bröstet i mitten, känns som jag svalt något för stort som gör ont, fast jag inte ätit på ett par timmar och tuggar maten väl. jag har haft magkatarr förut och det känns inte som när jag har haft det.

• Wallmo

Jenna 76 skrev 2008-08-06 15:44:32 följande:

3-4 gånger har jag haft precis som du beskriver det, tryck över bröstet i mitten, känns som jag svalt något för stort som gör ont, fast jag inte ätit på ett par timmar och tuggar maten väl. jag har haft magkatarr förut och det känns inte som när jag har haft det.
    Har det försvunnit av sig själv när du haft det? Var det när du var gravid? Höll det på länge? Igår hade jag lite svårt att sova pga av det. Men det är helt borta på morgonen när jag vaknar....
  • alexana

Jag har precis samma, ett tryck över bröstet och känslan av att ha svalt en alvedon utan vatten liksom. Att den finns kvar i matstrupen liksom. Är inte ett dugg orolig för detta för jag tror det beror på att bebisen eller magen trycker uppåt ibland! (har kollat mitt hjärta med ekg precis pga annat och det är inget fel på mig iallafall)

• Wallmo

Nej jag är inte särskilt orolig - bara irriterad :o)

• Jenna 76

Jag är gravid i vecka 30 just nu och det började förra veckan. När jag kännt av det har det hållit på i ca 1-2 timmar av och till. Jag håller med om att det är irriterande.

• mumsfillibabba

Jag brukar ha lite slem i halsen.... mmmm super fräscht!

Så du kanske bara behöver HARKLA dig ordentligt och spotta ut lite slem?

Who knows??

• Wallmo

he he - det får var en sjuhelsikes slemklump :o) Nej jag är mer inne på att det är trycket från bebisen som ställer till det. Men det dom är konstigt är att kommer nästan på minuten samma tid varje kväll?! Men igår var det bättre än i förrgår så det går åt rätt håll!

Svar på tråden Klump i halsen - tryck över bröstet?