• Im Fabulous

Hur gör ni andra med barnsäkerhet? Hon är ju överallt!

Nu är vår dotter precis överallt. Hon är 8 månader och har lärt sig krypa.

Hon ger sig på vägguttagen, kablar och sladdar (det finns endast ett fåtal) hon ger sig på antennuttaget (3 hål i väggen). När vi är i köket kryper hon raka vägen till hundmatskålen. Bitarna är lagom stora att sätta i halsen..

Hur gör ni andra? Har ni någon hage eller håller ni 100% uppsikt hela tiden?

• Svar på tråden Hur gör ni andra med barnsäkerhet? Hon är ju överallt!
  • Butterscotch

Vi har aldrig haft någon hage, utan bara lite allmän koll. Vi har inga husdjur dock, så ingen hundmat att mumsa i sig. Våra vägguttag är säkra, sladdar får hon leka med om hon vill (det är bara intressant ett tag, sen slutar de och hittar nåt nytt att pilla på) och antennuttaget är heller inte farligt. Det enda vi gjort är att ta bort vissa prylar som vi är rädda om, och förstås sånt som man kan göra sig illa på.

• viseversa

skaffa petskydd till elutagen.Ställ upp hundmaten där hon inte når den.Hunden äter väl inte hela tiden.Berätta med bestämd ton att sladdar är ett stort no no!!

• mickii

hej
    jag har samma "problem" hehe. min dotter är 7 månader,hon ger sig på sladdar,öppnar enklare lådor,river ner cd hylla,m.m
    jag har inte gjort någon säkerthet alls förutom att jag aldrig har små saker på golvet. sen får jag vakta henne,men man blir ju helt slut av dte ibland! har även ställt en resesäng i vardagsrummet så om jag måste göra mat till henne eller gå på toa lägger jag ner henne där.

tror en sån där låda eller dosa som man gömmer undan sladdar i skulle vara bra att ha men vet inte vad man köper dom någonstans:/

• Legolina

Hundmaten kan ni ju ta fram när hunden ska äta - då får ni ju ha koll ändå så hunden får lugn och ro.

I övrigt har vi bara säkrat sånt som är direkt livshotande eller som ger svåra skador. Sladdar fick vi tejpa så han inte fick grepp om dem och alla eluttag var naturligtvis pluggade (livsfara annars...) Vi visade aldrig att man kan stoppa saker i uttagen - när vi dammsög använde vi de uttag som sitter högt (diskbänken och toa).

Ta undan det du är rädd om men låt annat vara framme för att bli undersökt

Vi tog inte undan så mycket. En jag känner tog undan ALLT men när hon sen ville ta fram lite saker igen (typ bordsduken) fick inget vara i fred...

• Butterscotch
    Legolina skrev 2008-08-06 09:56:16 följande:
    alla eluttag var naturligtvis pluggade (livsfara annars...)
    Den nyare typen av uttag är inte farliga, de behöver man inga petskydd i. För att få en stöt av dem måste man samtidigt trycka in något ledande i vardera hålet.

Bara så att folk vet, är ju dumt att oroa sig för saker i onödan
  • viseversa

Ja kanske inte ett litet barn men en 4åring skulle säkert klara av att trycka in tex virkstickor i båda hålen!Så jag har petskydd iallafall.

Butterscotch skrev 2008-08-06 09:58:34 följande:
    Den nyare typen av uttag är inte farliga, de behöver man inga petskydd i. För att få en stöt av dem måste man samtidigt trycka in något ledande i vardera hålet.Bara så att folk vet, är ju dumt att oroa sig för saker i onödan
  • cloudberry79

Petskydd (gammalt hus), hörnskydd på vassa hörn, spärr så lådor och skåp inte kan öppnas och kabellister från Clas Ohlson är det vi satt som säkerhet. Visst kommer han ramla och slå sig, riva ned duken från bordet och förmodligen käka upp något värmeljus eller så, men det får man leva med helt enkelt

LFG WOTLK
  • Legolina
    Butterscotch skrev 2008-08-06 09:58:34 följande:
    Den nyare typen av uttag är inte farliga, de behöver man inga petskydd i. För att få en stöt av dem måste man samtidigt trycka in något ledande i vardera hålet.Bara så att folk vet, är ju dumt att oroa sig för saker i onödan
    Lever tillsammans med en elektroingnejör med stor erfarenhet av el och elektronik och han propsar på skyddade uttag. Själv överlistade han ett barnsäkrat eluttag vid 2 års ålder och BOKSTAVLIGEN eldade upp hemmets kök mha en fotolampa...

Better safe than sorry...
  • thessires

Vi har petskydd till eluttagen, ska sätta upp tippskydd på hyllorna i v-rummet då vår lilla dotter ständigt vill resa sig med hjälp av hyllplanen. Annars är det att vi har koll på henne hela tiden..Ingen lekhage. Vi köpte hörnskydd på Ikea men de passade inte vårt bord, typiskt!

• cloudberry79

Ja, vi har förankrat vår bokhylla också, det är en sån typ rumsavdelare med en massa kvadratiska hål, så vi har satt vinkeljärn för att den inte ska kunna tippa

/en som klättrade upp i bokhyllan vid fyra års ålder och välte hela grejen

LFG WOTLK
  • mistryrose

Vi har röjt undan så gott det går och jag håller koll, vi har således ingen lekhage. Det verkar nästan som att man får ögon i nacken när man har två små som är överallt..

• Im Fabulous

Våra eluttag är av nyare sort, och mycket riktigt, jag kan ju själv peta och pilla bäst jag vill utan att få en stöt..

Angående sladdar och kablar, lilltjejen har tre mycket vassa tänder i underkäken och därav min oro.. Vill ju inte att hon biter hål och får en stöt... Men kabelkanaler som någon sa..

Svar på tråden Hur gör ni andra med barnsäkerhet? Hon är ju överallt!