• Emil05

Hur räknar man ut momsen?

Om jag ska sälja något till ett annat företag och varan har 25 % moms, hur räknar jag ut momsen?
    Vet att man inte använder sig av 25 % själv utan någon momssats runt 19 %....

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur räknar man ut momsen?
  • Iroyg

Är det 20% du menar?
    Om du har en vara som kostar 100 kr inkl moms så är 20% av den moms. Alltså kostar den 80 kr exkl moms. 80 kr + 25% moms (20 kr) = 100 kr.

¨~ v. 34 ~¨ Orkar inte vänta längre snart...
  • Iroyg

Enklast är att ta priset inkl moms och multiplicera med 0,8 så har du priset exkl moms.

¨~ v. 34 ~¨ Orkar inte vänta längre snart...
  • Emil05

hmm.. hel snurrig...

om jag betalar 25 % i moms för en vara... så e det ju 25 % av 100 kr dvs 25 kr i moms och 75 kr i "pris"

men om jag ska sälja en vara och momssatsen är 25 %, så ska ju jag dra av momsen och då räknar man med en annan momssats gentemot den kunden/företaget..

Har jag fel för mig?

• Tintomara

Ska du lägga på moms är det priset * 1,25. Ska du dra av moms är det priset ink moms * 0,8.

• Emil05

ok, tack, jag trodde inte att det var så jämt som 20 % hade för mig att jag hört något runt 19,2 eller så..

Tack snälla ni!

KRAM

• Tintomara

För att förtydliga så kan man förklara så här:

Du har en vara på 100 kr som du ska lägga på 25% moms på: 100*1,25=125
    Nu vill du sälja varan och visa priset utan moms. Om du som du tänker skulle ta 125*0,75 skulle det bli 93,75 och det är ju inte korrekt. Tar du istället 125*0,8 får du fram det korrekta beloppet 100.

• Abrakadabra

Momsen (25 %) räknas ut på priset utan moms. Alltså, om en vara kostar 100 kronor innan momsen har lagts på så blir priset 125 kronor inklusive moms.

Om varan kosttar 125 kronor inklusive moms ser du att du inte kan använda 25 även när du ska få fram momssumman (100x0,25=31,25). För att få fram momssumman från ett pris där momsen ingår ska du därför räkna med 20 procent. (125x0,20=25).

Det fungerar förstås likadant även om det är "krångligare" tal, t.ex. att varan kostar 573 kronor ...

• uno83

För att lägga på momsen tar du gånger 1,25, och för att få priset utan moms delar du med 1,25. Den metoden fungerar även för andra momssatser.

• Abrakadabra

Det verkar struligt att man ska räkna med olika procentsatser beroende på om man ska lägga till eller dra av moms. Men det beror ju på att det är helt olika tal du utgår från. Och momssatsen 25 % gäller alltså priset exklusive (utan) moms. Priset inklusive moms är ju högre, då ska du inte räkna med 25 % igen.

Här är en länk som förklarar en del av turerna inom procenträkning: www.fritext.se/matte/procent.html

Svar på tråden Hur räknar man ut momsen?