• JLS

Kan det vara skadligt att gunga/sitta i en babysitter länge när man är 6 v?

Vi har en babysitter (Babybjörn 1-2-3) som vi har nere på lägsta nivån och vår dotter älskar att sitta i den och gunga. Hon kan lätt sitta där i två timmar och sova eller gunga och vi har låtit henne vara där då hon har haft problem med magont och det är det enda som lugnat henne lite.

Men nu började jag ju fundera på om det kan vara skadligt för henne? Vill ju inte skada henne på något sätt såklart så bäst att kolla om någon vet?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Kan det vara skadligt att gunga/sitta i en babysitter länge när man är 6 v?
  • Sencha

Det man brukar säga är att man ska lyssna på barnets signaler. Om barnet protesterar (gnäller/skriker/inte är nöjt) så ska man ta upp barnet därifrån. Är hon nöjd så borde det vara lugnt?

Son född 2004; son född 2008
  • Eisa

Nej det har jag aldrig hört ska vara farligt.

• sibyllan

Hej, Du kan väl tänka på att hon sitter korta stunder. Typ 20 min i taget.

Vi satt vår dotter i babysittern mycket i början. Vilket resulterade i ett platt bakhuvud. Barn sover ju på rygg idag och därför blir just bakhuvudet alltoftare idag asymmetriskt. Du kan väl ha uppsikt med det. Vi tänkte inte på att babysittern tryckte på bakhuvudet så mycket som det gjorde. Vi fick gå på extrakontroller så att hennes huvud tog fin form igen. Och så bytte vi ända i spjälsängen varje vecka så att hon belastade bägge sidorna lika mycket. Och så hade hon en kudde som vi bytte till lite tjockare varefter hon blev tyngre. Nu har hon en rund och fin skalle igen.

• JLS

Tack för svaren och tack sibyllan för tipset ang att hålla uppsikt över hennes huvudform, måste kolla in det sen när hon vaknar och tänka på det i fortsättningen

♥ Julia 080626 ♥
  • ms smurfan

ingen fara tror jag, vår son sitter också gärna och länge i babysittern. vår har dock en platta i ryggen som gör att ryggen inte sjunker ner så djupt. Dvs den svankar inte med ryggen som vissa modeller gör.

Platt huvud har jag inte heller märkt av, är man orolig, gör en tunn kudde och lägg bakom :)

Svar på tråden Kan det vara skadligt att gunga/sitta i en babysitter länge när man är 6 v?