• feritaugar

Kladdkaka med mintsmak?

Jag har snöat in på mintchoklad! Är det någon som har recept på kladdkaka med med mintsmak som ni har lust att dela med er av?

• Svar på tråden Kladdkaka med mintsmak?
  • ming

Det är enkelt att bara lägga på After Eight på kladdkakan när kakan är alldeles färsk så smälter det över kladdkakan.

• susannah dean

Gör en vanlig kladdkakesmet men ha i några droppar pepparmintolja (kan man köpa på apoteket).

• Myzteria26

NÄÄÄ fyyyy va jag började drägla nu
    Gud va gött!!

• speciers

...eller att blanda i after eight i smeten.

• speciers

Snacka om sammanträffande, skulle in o kolla lite nyheter och då dök det upp ett recepttips där - brownies med mintsmak...

www.alltommat.se/recept

• Spegellandet
    speciers skrev 2008-08-06 15:25:28 följande:
    Snacka om sammanträffande, skulle in o kolla lite nyheter och då dök det upp ett recepttips där - brownies med mintsmak...www.alltommat.se/recept
    På ett fik nära dör jag bor har de brownies med kanel i. Galet gott!
  • feritaugar

Tack för alla tipsen! Detta ska definitivt provas. Min svåger brukade baka chokladmuffins med nerpetade bitar av dajm i som var löjligt goda, hoppas det går lika bra med aftereight.....fast det gäller förstås att jobba fort så att man inte äter upp dem innan de hamnar i kakan!

• 76Åsa

Någon skrev häromdagen här... minns inte var... om att man gör vanlig kladdkaka och smular ner Marabou Mintchoklad i smeten!!
    Det lät såååå gott

• L J K

men GUUUD va gott

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Iroyg

"Systrarna Perssons frestelse" finns på denna sida:
    http://www.aftonbladet.se/matvin/article383807.ab
    Har aldrig testat, men det är en kladdkaka med mintsmak i alla fall som jag tänkt testa. Tillräckligt god för att finnas med bland de sex godaste kladdkakorna i Aftonbladets kladdkaketävling i alla fall.

¨~ v. 34 ~¨ Orkar inte vänta längre snart...
  • feritaugar

Tänkte berätta hur det gick; jag tog det översta receptet i AnnaKays länk "kladdig chokladkaka" och använde mörk Lindtchoklad med mintsmak istället och istället för nougat ovanpå lade jag dit aftereight som jag smetade ut med bordskniv när den smält lite.
    Den tog slut! Gästerna kunde inte sluta äta!

• carola1977

Mintchokladtårta med after eight:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=571430

Väldigt god men SÅ mäktig så det räcker med en väldigt liten bit annars mår man illa.

• EowynAurora

det finns krossad marianne på påse som man kan köpa . det brukar jag ha i både smeten o lite ovanpå kladdkakan .

• ajmaj

Åh, finns det fortfarande? Jag har använt det förut, men har inte hittat det i affärerna på ett tag. Vore ju toppen om det finns!

EowynAurora skrev 2008-08-13 13:53:16 följande:
    det finns krossad marianne på påse som man kan köpa . det brukar jag ha i både smeten o lite ovanpå kladdkakan .
  • Camilla D

Världen godaste och lättaste!

100 gram smör eller margarin
    100 gram after eight
    2 ägg
    2 dl strösocker
    2½ dl vetemjöl
    2½ msk kakao
    1½ tsk bakpulver

Glasyr:
    150 gram after eight

Smöra och bröa en form med löstagbarkant, ca 21 cm i diameter.
    Smält smöret i en kastrull på låg värme, dra kastrullen från plattan och lägg i after eighten. Låt smälta och rör till en jämn smet.
    Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen. Rör noga.
    Blanda mjöl, kakao,bakpulver. Rör ner i smeten.
    Häll smeten i formen och grädda kakan 18 minuter i 175 grader.
    Ta ut kakan och täck toppen med after eight. Grädda ytterligare 5 min för att kakorna skall smälta och bred sedan ut dem försiktigt så de täcker hela toppen.
    Låt stelna och ta försiktigt bort kanten. Förvara svalt.
    Kan med fördel bakas dagen innan, blir bara godare och godare.
    Skall ätas kall!
    Ganera gärna med silverkulor!

• citjonfjäil

gör ett vanligt kladdkakerecept typ

2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    100 g smör
    4 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker

blanda även i bailey´s med mintsmak... ca 2-3 msk och ,
    smöra och bröa en form och in i ugn på 175 grader i ca knappt 10 min känn med sticka så den är kladdig....

Svar på tråden Kladdkaka med mintsmak?