• Anonym (Hjälp)

Smittar hiv genom svett mot hud?

Jag var och solade solarium häromdagen och har värstaste smittskräcken. Och DÅ slog det mig att HIV kanske kan smitta via solarier. Jag brukar ha trosor på mig, ligger alltså inte spritt språngande näck. Om det finns lite svett kvar sedan personen innan och den är smittad av HIV, kan det smitta genom huden? Vet att det smittar genom slemhinnor, blod och spermier.

i vilka temp dö hiv-viruset och efter hur lång tid i luften?

Hur många gånger har man inte kramat en svettig person på krogen till exempel.....

• Svar på tråden Smittar hiv genom svett mot hud?
  • Heavenlyfaith

NEJ det gör det inte!

• Anonym

Jo tjena. Då skulle ju kondom verkligen vara ett säkert tips för att slippa risk för smitta...

• Neelah

Inte en chans! HIV smittar inte genom huden, inte via luften, inte via kramar, inte genom att man dricker ur samma glas som en HIV-smittad (om inte den personen har sår i munnen och har blött i glaset och du sen dricker den blodiga drycken och själv har sår i munnen och lyckas få in viruset i ditt eget sår i munnen), inte genom kyssar... HIV-viruset är faktiskt ganska dåligt på att smitta ner folk.

• Heavenlyfaith

Neelah:
    Jag är gärna med på o skriva situationer där det INTE smittar... hehe
    Det smittar INTE att välja samma kassakö, det smittar INTE att vara nära släkt, det smittar INTE att bläddra i samma tidning o det smittar INTE att tycka om samma sorts chips.

• Anonym (Hjälp)

Jag förstår ju att det låter absurt, men har man smittskräck så har man....

Det har ju kommit fram att min systers barns kompis har Hepatit C, och bara det gjorde mig nipprig. Tänker att kompisen kan ha smittat hennes barn, som sedan smittar henne, som smittar mig haha jag är helt sjuk, jag vet.

En med smittoskräck tänker såhär: Först lägger sig någon med Hiv i solariet och kanske kanske kanske finns lite hiv i svetten. Sedan kommer jag som eventuellt har ett litet litet litet sår, där den svetten kommer in. Ja ni förstår! Det är så man blir trött på sig själv....

Men salthalten/ph-halten i svetten tror jag gör att hiv inte kan leva där. I svetten alltså. Precis som viruset inte klarar av salthalten i saliv.

Suck vad jag håller på.

• Anonym

hiv-viruset finns inte i svetten.

• Anonym

hiv-viruset finns heller inte i salivet

• Anonym (Hjälp)

Jo nu har jag fått veta att hiv finns i ALLA kroppsvätskor. Exemeplvis svett, tårar, saliv. MEN mängden virus i dessa vätskor är så pass liten att risken att smittas är obefintlig. Det behövs rätt mycket hivvirus för att man ska kunna bli smittad. Exempelvis sådana mängder som finns i blod eller sperma. Sperma är den främsta smittokällan vid samlag, alltså är det lättare för oss kvinnor att bli smittade. Samt homosexuella män eftersom blodkärlen i analen är ytligare och spricker lättare vid sex. Jag vet inte hur gaykillar gör, men jag antar att de inte kommer i varandra eller? Dumma spekulationer, men jag antar inte många gaymän skulle vara smittade om de inte kom i varandra. Snurrig snurrigt.

Svar på tråden Smittar hiv genom svett mot hud?