• estflicka

Ska flytta eller inte till England(London).......

Min man har bestämt sig att flytta till London. Men jag har inte bestämt.Jag vill flytta, men läser nu sa mycket att det är dyrare där, men han säger att det är inte sa dyrt.
    Vill veta sa mycket jag kan, innan jag kan bestämma.
    Bostad- Läste att det är lätt att hitta lägenhet. Men hyra är högre, än Sverige.
    Barnomsorg-dagis är dyrt,men läste att efter när barnet är fyllt 3 ar,da är det lite billigare.är det lätt att ansöka dagisplats?
    Hur är med mammaledighet. Vi har tänkt att skaffa andra barnet inom 2 ar.
    Jobb- är det lätt att hitta jobb.vill själv jobba som butiksbiträde.vart kan man söka jobb?
    Om vi ska bestämma , att flytta dit, sa hade tänkt att man kommer först-söker jobb och bostad, sen flyttar jag med dotter.
    hoppas att nan kan svara .

• Svar på tråden Ska flytta eller inte till England(London).......
  • MrsFreckles

Hej! Det ar dyrare men skatterna ar lagre, London ar ju en av de dyraste staderna i varlden vad det galler boende mm. Daremot tycker jag det inte ar sa dyrt att ga ut och ata mm. Klader ar val inte sa stor skillnad heller, barnkladerna tycker jag ar finare/billigare i Sverige dock.

Mammaledig far du vara upp till 12 manader och ska da fa behalla samma jobb. Du far 9 manaders ersattning fran staten, ca £113 per vecka. Upp till din arbetsgivre hur mycket lob du for i ovrigt, manga har bara 3 manaders betalt darefter bara det statliga. Vi har en "billig" dagisplats pa ett bra dagis, 3 dagar i veckan kostar £460/manad. Manga dagis i London tar upp till £1000/manad for heltid. Finns dagmamma med som ar nagot billigare men inte lika flexibelt kanske. Ganska latt att fa dagisplats tycker jag, och har har det lag pa att det maste vara 1 personal pa 3 smabarn under 2, ibland ar det 1 pa 2 sa det ar mycket mindre grupper an i Sverige, och mer reglerar verkar det som.

Maste ga och fixa maten nu till lillan, har sakert glomt en hel del, fraga garna mer. Var ett tag sedan jag flyttade hit och fick barn har sa det ar lite skillnad.

• estflicka

vi var i london för 2 vecka sen och för mig var det första gangen där.att äta ute var biligare , än i sverige. Och kläder var oxa biligare,köpte ganska mycket, men ville bara köpa mera.
    Min man säger oxa att skatt är lägre, än här i sverige.
    Sprak- min man kan engelska bättre än jag,problem är svenska(han kommer fr. pakistan),att han vill inte lära mera svenska.

Svar på tråden Ska flytta eller inte till England(London).......