• skruttan82

Tvillingfödsel och förlossningsrädd

Jag har alltid varit otroligt rädd för förlossningar, tom redan innan jag blev gravid så jag började läsa allt jag kom över för att försöka bearbeta denna rädsla.
    Jag kom väl fram till att jag KANSKE kunde tänka mig att föda vaginalt.
    Gick i 13 veckor och sen upptäcker dom, det är TVÅ! Det är tvillingar! Och hela världen rasade. Nu kan jag ABSOLUT inte tänka mig att föda vaginalt.
    Nej det finns inte på min karta.

Sambon är inget större stöd i detta elände. Han säger bara att "jag vet att du egentligen klarar det". Han tycker jag väljer "the easy way" om jag ber om ett snitt.
    Hur ska man få honom att förstå?

Jag skulle vilja ha kejsarsnitt samtidigt som jag är LIVRÄDD för nålar, jag vet inte hur jag ska få ihop det här om jag ska vara ärlig.
    Har inte vågat ringa Aurora än, tycker det är för läskigt. Jag har ringt några gånger men när dom ber en lämna namn och nummer har jag bara lagt på. Jag VÅGAR INTE!

Man har ju hört att det är lite svårt för förstagångsmammor att få snitt men hur är det med tanke på att det är två?

Hur gör man?
    Hur gjorde ni?
    Jag är också väldigt rädd för nålar, hur ont gör egentligen en spinal?
    En kateter?
    Kanylen i handen?
    Den smärtstillande sprutorna man ev. får etfer ett snitt?
    Smärtan efter ett snitt?
    Jag vill veta allt...

Det finns massvis med litteratur att läsa om att föda "vanligt". Finns inte lika mycket att läsa om tvillingfödslar eller om snitt. Visst kan man läsa hur ett snitt går till men jag får inte svar på de frågor jag vill.

Läser man om en "vanlig" förlossning kan man läsa om smärtan, hur den upplevs, känslor, bedövningar och hur DOM känns.
    Ett snitt är ett snitt. Inga tankar, inga känslor, ingenting runt ikring. Bara det medecinska.

Blev ett långt meddelande men jag blir lite frustrerad.
    Hoppas att någon har tid att svara på mina frågor..

TACK!

• Svar på tråden Tvillingfödsel och förlossningsrädd
  • Mammassaga

Som tvillinggravid kommer du gå på tillväxtultraljud och så och där få träffa läkare, ställ alla frågor du kan komma på till dom. Det är ju också väldigt vanligt med snitt när det är två st och och jag tror också det är lättare att få igenom ett snitt om man väntar två.

Jag skulle göra allt i världen för att få föda mina tvillingar vaginalt och kommer tycka det är otroligt jobbigt om det blir snitt. Men det är olika från person till person. samla på dig så mycket information som möjligt om båda sätten och börja sedan med att prata med din bm.

• Neko

Om du är rädd för sprutor, stick och smärta så känns det som att en vaginal förlossning troligtvis skulle vara minst jobbig för dej, där är det oftast max ett litet stick om man inte tar någon stor bedövning, men samtidigt kanske du är mer rädd för en vaginal förlossning än vad det kändes som när jag läste texten ovan. Jag är också rädd för stick (ryggmärgsbedövning och liknande kändes helt omöjligt) och jag klarade en vaginal =) Vad dock livrädd för att behöva gå igenom ett kejsarsnitt.

Risken när det är två är ju att det kan hända något som gör att man måste övergå till kejsarsnitt och har man då försökt med vaginal från början så måste man ju uppleva båda två så att säga ^^ Hur långt gången är du? Enklast är nog att vänta till du gör ultraljud och sånt och se. Det är ju mycket möjligt att de ligger så att det inte går att föda vaginalt, det är ju inte omöjligt med tvillingar. Och då behöver du inte välja ^^

• Neko

Kanylen i handen gör inte så ont att sätta, däremot svider den lite ifall man rör på handen när den väl är i. Jag höll typ handen stilla hela tiden ^^

• skruttan82

Here we go again... Det är bara du din stackare som får svara på alla mina frågor, hehe.. Hoppas du inte tröttnar och tack!

Jo det är ju så olika vad man tycker och vad man är rädd för.
    Jag är mycket väl införstådd med att snitt inte är lätt och att det är en stor operation som också har komplikationer om det vill sig illa.

• skruttan82

Neko...

Jag är otroligt rädd för smärta och den smärta man får uppleva vid en förlossning.
    Att då samtidigt föda fram 2 barn vet jag inte om mitt psyke klarar.

• skruttan82

Neko...

Jag är i vecka 13+6..

• Neko
    skruttan82 skrev 2008-08-06 19:12:34 följande:
    Neko...Jag är otroligt rädd för smärta och den smärta man får uppleva vid en förlossning.Att då samtidigt föda fram 2 barn vet jag inte om mitt psyke klarar.
    Då är det ju bra att du inte har gått så långt, då har du gott om tid på dej att bearbeta det =) Jag insåg att jag var livrädd för snitt när jag var i vecka 30+ ^^

Vilken typ av smärta är det du är mest rädd för? Smärta som bara fortsätter och inte slutar? Ilande smärta? Tillfällig skarp smärta?

Har du fött barn tidigare?
  • Mammassaga

Jag svarar gärna om jag har svar så det är bara att fråga:)

Jo tyvärr är det ju det så det är ju ingen "genväg" på något sätt att få snitt. Själv föredrar jag att föda vaginalt men jag tycker du ska prata med din barnmorska och komma fra mtill vad just DU skulle trivas bäst me.

skruttan82 skrev 2008-08-06 19:09:19 följande:
    Here we go again... Det är bara du din stackare som får svara på alla mina frågor, hehe.. Hoppas du inte tröttnar och tack!Jo det är ju så olika vad man tycker och vad man är rädd för.Jag är mycket väl införstådd med att snitt inte är lätt och att det är en stor operation som också har komplikationer om det vill sig illa.
  • aprikos73

Jag födde mina tvillingar vaginalt och en positiv sak med tvillingar är ju att man får två barn till priset av en förlossning! :) Första barnet var som en vanlig förlossning. Sedan var det bara några minuter och ett par krystvärkar till så var nummer två ute.

Det är oftast lättare efter en vanlig förlossning än vad det är efter ett kejsarsnitt. Det är mycket att väga in. Man ska ju må så bra som möjligt psykiskt också. Lycka till!

• skruttan82

Neko

Nej jag har inga barn sen tidigare och lyssnar antagligen för mycket på vad andra säger.
    Jag är rädd för den smärta jag inte rår över, kan kontrollera och inte vet hur den känns.

Svar på tråden Tvillingfödsel och förlossningsrädd