• smurfensmamma

Blå svullen pung.....HJÄLP!!!!!

Min sambo sitter just nu på akuten med en svullen blå pung. Han har inte gjort ngt särskilt utan den har bara svullnat upp. Ngn med erfarenhet som vet vad det kan vara? Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Blå svullen pung.....HJÄLP!!!!!
  • smurfensmamma

han har inte så jätteont men usch oroligt då jag oxå googlat och läst om sådana som fått detta i samband med att en tumör hittats.

• Aquila

Har ingen aning, men jag hoppas VERKLIGEN att det löser sig till det bästa! Kram!

• wanjis

Jag hoppas inte det är något allvarligt. Klart man blir orolig. Det är ju alltid skräcksenarier som dyker upp. Det kanse är så enkelt att ett blodkärl spruckit och det blivit blått av det.

• Mosaik

bitestikelinfektion kanske?, det har min sambo haft ett par gånger, gör ont och ilar, svullen men inte blå...
    hoppas han hör av sig om svar snart

• The past is now
    smurfensmamma skrev 2008-08-06 19:04:10 följande:
    Min sambo sitter just nu på akuten med en svullen blå pung. Han har inte gjort ngt särskilt utan den har bara svullnat upp. Ngn med erfarenhet som vet vad det kan vara? Tacksam för snabbt svar!
    Blod...

När min man sterilicerade sig så blev det blod i pungen och den såg ut som en handboll och smärtan var ohygglig.

Nu har tydligen inte din man gjort något särskilt men visst kan det brista kärl...hoppas att det går bra.

M v h
  • wanjis

Saxat från: frågor och svar (urologen)
    sahlgrenska.se

Min pung har blivit större. Vad kan det bero på?

Vattenbråck hos vuxna kan uppstå efter en infektion eller efter ett slag mot pungen.
    Ett hydrocele (vattenbråck) är när det har samlat sig vätska i ett slemhinneveck inne i pungen.
    Hydrocele ger sällan symptom, men kan i vissa fall bli så stora att de ger obehag och tyngdkänsla. Det går då att med en grov nål tömma ut vätskan. Det är ganska vanligt att det fylls på igen efter en tid och då kan ett skleroserande läkemedel sprutas in. Ibland måste hydrocelet opereras.
    En svullen pung kan också bero på ett varicocele (åderbråck). Det är en lokal utvidgning av blodådrorna i pungen. Vanligast är att de uppträder på vänster sida. Åderbråck i pungen uppstår oftast utan någon anledning. Om åderbråcket blir större kan man uppleva obehag och tyngdkänsla i den sidan av pungen.

• mirakelasta

På min bror svullnade pungen upp och blev blå, bara så där. Hans sädesledare hade snott sig runt varandra på ngt vis. Han fick operera bort den ena och är helt frisk och pappa till ett barn.

• smurfensmamma

Har fortfarande inte hört ngt i från honom, men det kan ju ta tid på akuten. Är med barnen hos min föräldrar, men jag går snart sönder av oro.

• The past is now
    smurfensmamma skrev 2008-08-06 20:26:35 följande:
    Har fortfarande inte hört ngt i från honom, men det kan ju ta tid på akuten. Är med barnen hos min föräldrar, men jag går snart sönder av oro.
    Hur gick det? Vad var det för fel?

M v h TPIN
  • smurfensmamma

Han kom hem sent i går. Läkarna konstaterade blödning, att han måste fått en smäll. Lite konstigt eftersom han inte är medveten om det. Inget man kan göra ngt åt utan svullnaden kommer gå ner av sig självt....det kan dock ta upp till 2 månader. De kunde inte riktigt utesluta testikelvridning men jag antar att de hade opererat om det hade varit så. Hoppas på att det är en blödning....jag som sett så otäcka saker framför mig!

• The past is now
    smurfensmamma skrev 2008-08-07 14:01:01 följande:
    Han kom hem sent i går. Läkarna konstaterade blödning, att han måste fått en smäll. Lite konstigt eftersom han inte är medveten om det. Inget man kan göra ngt åt utan svullnaden kommer gå ner av sig självt....det kan dock ta upp till 2 månader. De kunde inte riktigt utesluta testikelvridning men jag antar att de hade opererat om det hade varit så. Hoppas på att det är en blödning....jag som sett så otäcka saker framför mig!
    Men kunde de inte se vart blödningen kom från då? Verkar ju konstigt att de inte gjorde mer undersökningar. Jaja..hoppas att det går över fortare än på 2 månader.

M v h
Svar på tråden Blå svullen pung.....HJÄLP!!!!!