• ak71

Vad har man libbsticka till?

I min trädgård har jag libbsticka, vad gör man med den?
    Har läst att man kan ha den till soppor eller buljong, men skulle nog behöva ha tips på något annat än det. För nu står den bara där mitt i en blomrabatt och jag vet inte om den ska få vara kvar eller inte...

• Svar på tråden Vad har man libbsticka till?
  • Biene

Det är en gammal läkeväxt och ört som användes en hel del i matlagning. Den brukar finnas i gamla trädgårdar, jag har också en men har inte provat att använda den i maten - än...

www.odla.nu/krydd/libsticka.shtml

• ak71

Tack för era svar. Ja jag har hört att den är sällsynt, då vill man ju inte gärna ta bort den heller. Kan man gräva upp den och flytta den till ett annat ställe tro? Det blir lite mindre sol där om jag flyttar den, klarar den det?
    Ska prova att ha den i salladen, och sen kanske man vågar sig på att ha den i maten också. Ska man torka den och ha den i tex grytor?

• ALJO

Den ingår även i örtsalt om man vill göra det själv. Enligt gammal folktro skulle man ha en libbsticka vid grinden för att hålla borta ont, även ormar skulle ogilla libbsticka.

• meimei

Jag hade en libbsticka i min förra trädgård. Den är ganska starkväxande och inte svår att få tag på. Jag brukade använda libbsticka i grönsakssoppa istället för rotselleri. Det blev en härlig smak.

Svar på tråden Vad har man libbsticka till?