HJÄLP!Hur kokar jag saft i saftmaja?
Har lånat en saftmaja för att koka vinbärssaft men instruktionsboken är borta. Har ca 2 liter bär, hur gör jag?? Beöver snabb hjälp.
Använder jag vanligt socker eller fruktsocker?
Har lånat en saftmaja för att koka vinbärssaft men instruktionsboken är borta. Har ca 2 liter bär, hur gör jag?? Beöver snabb hjälp.
Använder jag vanligt socker eller fruktsocker?
Sätt lite vatten i bottensatsen, bären i sildelen. Locket på och ångkoka ett tag. Ha stängd avrinningsröret. När du har ångat ett tag kan du öppna avrinningsröret så rinner saften ur. Samla upp all saft i en kastrull. Koka sedan upp saften med vanligt socker och häll i sterliserade flaskor och förslut. Förvara svalt. Ifall man har varit noga med hygienen och tillsatt tillräckligt med socker kan man förvara saften hela vintern utan att den blir dålig. Lycka till!
ps. Det blir inte så mycket saft av 2 liter bär. Skulle rekommendera att du plockar lite mer bär innan du sätter igång saftmajan.
Vi har fått låna svärmors saftmaja och har gjort på följande sätt:
Vatten i bottendelen upp till precis under nitarna.
Bär samt lite socker i sildelen och sedan kokat ca 1h med stängt avrinningsrör. Nä vi kokat färdigt har vi tappat ur saften och sockrat efter smak samt avslutningsvis tillsatt Atamon enligt påsen (finns även på flaska).
Det jag inte haft nog med flaskor till har vi fryst in men det är noga med steriliserade flaskor.
Sencha: vilket bra tips, jag har aldrig varvat bär och socker. Hur mycket socker brukar du ta??? Ska nog testa det nästa gång jag kokar. Vilket borde bli snart eftersom bären är mogna på våra buskar. (har 9 buskar svartvinbär, 2 rödvinbär och 2 krusbär, så det finns endel att safta och sylta av)