• Ayya

Vid vilken ålder får barn kompisar?

Vid vilken ålder börjar det bli viktigt för barn att ha kompisar och börja skaffa sig kompisar?

• Svar på tråden Vid vilken ålder får barn kompisar?
  • ladydivine

Intressant fråga som jag åxå funderat på....tyvärr har jag alltså inget svar

• Ayya

Du får följa denna tråd och hoppas det dyker in några bra svar

• Marma

enligt mig ca 3 år... min 3åring frågar efter kompisar nu ibland.

• Juhanna

Fick någon tidning från pampers, där stod det att dom börjar få vänner kring ettårsåldern och därför är det viktigt att dom får träffa andra barn i samma ålder. Även fast dom inte leker med varandra.

• Ayya

Oki, tar han/hon kontakt med andra barn och vill leka?

• Marma

när du säger det så tar faktiskt lilla 1,5år kontakt med grannens snart 2åring...så det kan nog stämma....han går fram o vill leka. de brukar dra iväg med varandra o leka o visa

• danitra

Hmm, 1-2 år?

Min son som är 2 år har en bästis som han frågar efter varje dag, en 10-årig tjej som bor i lägenheten under oss. Sen har han några andra kompisar på gården.

• Muslimah

Jag personligen "tog" inte hem kompisar förrens jag var 5-6 år. Innan dess lekte jag med systrarna + grannungarna. Mer än så var det inte. Vi brukade (grannungarna och jag) hålla till i varandras trädgårdar och hemma hos varandra. Mer än så var det inte, men jag känner mig ju så gott som uppväxt med grannungarna och det känns helt naturligt att vara i deras hus.

• Jenny N

Min äldsta tjej har haft många kompisar redan vid 1½ år, som hon jämt lekte med.

Min yngsta däremot är 2½ nu och har inga egentligen kompisar i sin egen ålder, utan hon leker med storasyster och grannarnas barn som alla är äldre, men det finns inte några barn i hennes ålder fär tyväär.

• Fragile Angel

Runt två år

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • astalacasta

Min dotter har haft stor behållning av både jämnåriga och äldre kompisar sedan hon var i ettårsåldern. Fast det är inte förrän nu, i fyraårsåldern, som hon visar och uttrycker hur mycket hon saknar sina kompisar som individer när hon inte träffar dem på ett tag.

• Malvin

Jag jobbar på småbarnsavdelning på en förskola. Det här tycker jag att jag har sett.

Ettåringen utforskar miljön bredvid andra barn. Barnen kan ha samma fokus och får ideer av varandra. De ler och söker kontakt med varandra men ofta kortare stunder. Att de har glädje av varandra ändå är tydligt. De vet ganska snart vilka som tillhör gruppen. Inte sällan ser vi dem vinka när kompisarna går och kommer.
    När barnet blivit ettochetthalvt ser jag mycket "göra likadant lekar" som att leka tittut, hoppa, springa tillsammans. Att skoja och skratta tillsammans är jättekul! Nu kan de leka lite längre stunder och samlas kring tex dockvråleken. Även om inte alltid språket finns där så samspelar de genom blickar och gester..

Om det besvarar frågan om när är man blir kompis vet jag inte.
    Det här är MIN bild från förskolans värld. Den behöver inte vara sann. Vore kul att höra hur din bild är!!

• ladydivine

Alltså, min son, som blir 3 i oktober, leker inte med barn i samma ålder.

När det är jämnåriga och nått år äldre barn så står han bara på sidan och tittar, är det mycket äldre barn, som hans moster som är 10 år och hennes kompisar, då är han gärna med och leker.

Och är dom mindre, från nyfödd till 18 månader säger vi, så vill han gärna kramas, pussas, bära och "ta hand om dom".....

Jag vet, det säger dom även på dagis, att han inte känner sig trygg med "alla" högljudda bråkande barn i sin ålder. Han vill ha en vuxen i närheten (inom 2 meter)

Kan ju tillägga att han är väldigt säker och trygg i sig själv, i andra situationer =)

• princess of woolfs

Min son fick en bästis när han var 2 år, o de är fortfarande bästisar trots att det kan gå en stund mellan gångerna de ses, men de frågar mkt efter varann, vill ringa varann o göra upp lekplaner. De är nu 4,5, o snart 5 år. I övrigt började pojken leka mer "riktigt" med andra barn runt 3 år, strax före, o nu är kompisarna jätteviktiga, men det beror säkert på att han har jämnåriga kamrater i grannskapet så han blir väldigt uttråkad när ingen är hemma några dagar.
    Lillasyster på 1,5 gör sitt bästa för att hänga på brorsan o hans vänner. Hon tar också kontakt med jämnåriga barn, o de kan leka likadant bredvid varandra eller ihop länge.

• aprilsill

Vid 1½ började min son ha förskolekompisar, alltså inte bara leka brevid lekar, dom sa att dom var väldigt tidiga på hans förskola. Nu vid 2½ år så har han favoriter på förskolan som han leker med, men dom är utbytbara och han leker då bara med någon annan. Ibland när han är hos sin mormor så brukar han gå på jakt efter kompisar (alla barn är då i förskolan) och leta någon att leka med, så kompisar är ändå viktigt för honom. Däremot så är kompisar inte Sååå viktiga för honom, bara ibland. Så jag tror väl det kommer vid ca 3 års ålder, då kan han uttrycka sig verbalt bättre och kan då även leka med äldre barn och så.
    Det tråkigaste är ju att barnen aldrig är ute samtidigt som oss på våran gård

• göteborgslärare

vår tjej är nu snart 1,5 och leker med sina nära kompisar. de leker jage, tittut och kittlar varandra. Ibland leker de bara nära varandra men har då en nära kommunikation med den andre. Så nu ska hon börja dagis och det känns som det är väldigt passande för hennes utveckling:)

• Cissela

Min tjej fyller tre år i slutet på september och har sedan i våras (2½ år )börjat prata om vem som är hennes vänner, bästa kompis mm och började då uttrycka att hon ville att en kompis skulle komma hem och leka eller att hon själv ville åka till någon kompis. Ungefär samtidigt så började hon ta mer egna intiativ till lekar istället för att hänga på vad kompisen gör.

Innan det så har hon gärna lekt med andra barn men inte på samma sätt frågat efter att ha någon att leka med. Däremot så har hon blivit överlycklig när hon träffat någon jämnårig.

• Maggiepuh

Min son är 2.5 år och har sedan 1 år tillbaka lekt med en flicka som vi umgås med sedan han var 6 mån. Nu nyligen har han börjat säga att han även vill leka med en annan flicka som går på hans dagis så jag och hennes mamma har bytt telnr och ringer om ungarna vill leka.

Svar på tråden Vid vilken ålder får barn kompisar?