Hos oss är det kommunen som står för Öppna och den är öppen 4 dgr/v och har verksamhet fm och em (stängt över lunchen). Det är en pedagog som är anställd och som fixar sångsamlingar, fika och fester till jul - och sommaravslutningar ( det är stängt där när vanliga skolan är stängd). Jag gick där med min stora tjej när hon var 4-7 mån, de har en em/v som är för 0-12 mån och då var det lite lugnare än annars när det var stora barn. Ska gå nu i höst igen när jag är hemma med bägge kidsen så att stora tjejen får lite stimulans (hon går på fsk 15 tim/v när jag är f-ledig) - tycker att det är suveränt att kunna komma ut och träffa folk, både för mig och kidsen.
Öppna kostar inget.
Det du TS frågar om ang 4-5års och 3 tim/dag - det är ngt helt annat - nämligen att alla barn i Sverige har rätt till 3 timmars fri barnomsorg per dag från det dom är 4 år och därför ska inte kosta ngt. Dvs ett barn får gå gratis på dagis 3 tim/dag även om föa är t ex asylsökande. Innan 4 år så betalar man ju för barnomsorgen, oavsett hur många timmar/v man har...så dte är ngt helt annat