• väntar i Kina kön

Öppna förskolan för vilken ålder?

Min son börjar bli raslös och vill ha kompisar att leka med och eftersom jag är helt ny med barn så undrar jag vad är innebörden av öppen förskola. Är den på skolan? Vilken ålder? Hur många timmar? Kostar det? Berätta gärna till en ovan förälder...*ler som vill aktivera sin son och låta honom lära känna andra barn

• Svar på tråden Öppna förskolan för vilken ålder?
  • bambigirl

Öppna förskolan är som en förskola med nån personal, men där man som förälder också är med. Det kostar inget och brukar finnas billigt fika.

• Alvi

I de två kommuner jag har bott, har det varit svenska kyrkan som håller i det, och man håller till i deras lokaler.
    Det ser ut som ett dagis typ..

Alla barn mellan 0-5 år är välkomna, men skulle äldre syskon vilja kika in går det också bra.
    Fikat kostar, inget annat.

Ule buku på er!
  • godisälskaren

Öppna förskolan är gratis och ligger här hos oss i en egen lokal, inte på skolan. De har två personal som är pedagoger och håller i bla sångsamling. En dag i veckan är det bara öppet för barn under ett år och övriga dagar för alla (onsdagar stängt). Vi har varit där ganska mycket och dottern älskar att gå dit, började gå redan när hon var 4 mån men då var det mest för min skull
    Prova att gå, det är kul.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • miiillan

vi gick först när alex var 2 månader.. fast det var ju mest för min skull.. men nu när han är 4 månader är det lite roligare för honom

• väntar i Kina kön

Måste ta reda på vad det finns i vår kommun, skulle vara så roligt att träffa andra barn. Det blir först om någon månad aktuellt för vår del. Vi har nyligt blivit föräldrar.

4-5 år öppen förskola är 3 timmar per dag? Är det ochså gratis eller?

• frk Carlsson

Hos oss är det kommunen som står för Öppna och den är öppen 4 dgr/v och har verksamhet fm och em (stängt över lunchen). Det är en pedagog som är anställd och som fixar sångsamlingar, fika och fester till jul - och sommaravslutningar ( det är stängt där när vanliga skolan är stängd). Jag gick där med min stora tjej när hon var 4-7 mån, de har en em/v som är för 0-12 mån och då var det lite lugnare än annars när det var stora barn. Ska gå nu i höst igen när jag är hemma med bägge kidsen så att stora tjejen får lite stimulans (hon går på fsk 15 tim/v när jag är f-ledig) - tycker att det är suveränt att kunna komma ut och träffa folk, både för mig och kidsen.

Öppna kostar inget.

Det du TS frågar om ang 4-5års och 3 tim/dag - det är ngt helt annat - nämligen att alla barn i Sverige har rätt till 3 timmars fri barnomsorg per dag från det dom är 4 år och därför ska inte kosta ngt. Dvs ett barn får gå gratis på dagis 3 tim/dag även om föa är t ex asylsökande. Innan 4 år så betalar man ju för barnomsorgen, oavsett hur många timmar/v man har...så dte är ngt helt annat

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Öppna förskolan för vilken ålder?