Kan man inte sy egna tygblöjor?
Någom som har tips eller förslag på tyg. Finns det kanske nått passande på ikea?
Någom som har tips eller förslag på tyg. Finns det kanske nått passande på ikea?
Har du någon mail så kan jag maila mönster?
hej! har skickat medelande till dig.
Jag köpte billiga handdukar på ikea som jag gjorde frottéblöjor av. Dels sydde jag "färdigvikta" efter Imse Vimse flanellvariant, dels gjorde jag vikblöjor. Frotté tyckte jag fungerade bättre än flanell när dottern blev lite äldre och kissade större mängder åt gången.
Lycka till!
Hur många lager frotte behövs för att hålla tätt? och behövs blöjbyxa eller räcker det med bomulls underbyxor till bebis ovanpå?
puff
Du måste ha någon typ av fuktspärrande i byxan, Ylle, PUL, vattentät fleece eller något annat, annars går kisset igenom ganska snabbt.
Ikea har rutvävda tvättlappar, 3 för 39 :- som kan användas till vikblöjor om man vill det. Frottéhanddukarna för 3 :- är också bra. Men backa inte för att använda gammalt material, bomull suger bättre och bättre ju mer urtvättat det blir, så ska du använda frotté kan du med fördel köpa på second hand.
Diverse tips finns i tygblöjetrådens första inlägg, och fråga går också bra. Du är välkommen dit
www.familjeliv.se/Forum-11-269/m33687205.html
Frottéblöjorna sydde jag i 2 lager med en "flärp" som extra förstärkning(om du vet hur Imses formsydda flanellblöja ser ut förstår du hur jag menar). Jag har inte brytt mig om att sy blöjbyxorna, utan använde Bumpy blöjbyxor från Imse Vimse. Som Shadilly sa behövs blöjbyxor utanpå för att det inte ska läcka. Visserligen har jag ibland i hemmet skippat blöjbyxan och bara kört med formsydd frottéblöja och snappi (en liten plastklämma som håller ihop blöjan). Det är för övrigt ännu en fördel med frotté (att man kan använda den med klämma), för klämman biter inte på flanellblöjorna.