• slaveship

Smärta i bröstet (Tietzes syndrom)

Hej!

Jag hoppas att kunna diskutera med andra som har samma "sjukdom" som jag, nämnligen Tietzes syndrom. Det är en inflammation i brosket mellan bröstbenet och ett revben. Det är väldigt smärtsamt, eftersom bröstkorgen rör sig oftare än man kanske tror. För mig sitter det onda vid det femte, högra revbenet. Jag fick ont första gången i maj 2006 och sedan dess har jag haft bättre och sämre perioder. Det kan kännas väldigt deppigt när det gör som ondast, och när det är bättre, tänker jag inte så mycket på det eftersom det jag då är i mitt egentliga, normala tillstånd.

Är det någon som känner igen sig? Hur tacklar ni smärtan, och hur känns den? Vad har ni hittat på för att bli botade? Den senaste läkaren jag var hos sa att det är lika bra att jag vänjer mig för det kanske aldrig går över. Ett oproffsigt uttalande som gjorde mig väldigt ledsen. Jag letar med ljus och lykta efter ett sätt att bli frisk. Det bästa jag gjort för att må bättre är att gå på behandling hos en osteopat.

Snälla, skriv om ni har något att berätta! Jag har aldrig pratat med någon som har Tietzes, och även om mina nära och kära försöker, så förstår de inte hur jobbigt det känns.

Hälsningar
    Sara

• Svar på tråden Smärta i bröstet (Tietzes syndrom)
  • Pallas

Jag har inflammation i ALLA fästen, på både bak- och framsidan. Som värst var det så illa att jag inte kunde klä på mig. Jag fick det av att överanstränga mig på jobbet under pågående infektion. Jag fick diagnosen i december förra året och fick då min provanställning avslutad (tack så jävla mycket, liksom). Jag var riktigt dålig i fyra veckor och sedan blev det hanterbart och jag fick ett nytt jobb, som går att utföra även om jag har riktigt ont.

Smärtan kommer och går. När jag har en infektion i kroppen blir det värre, det gör ont när jag andas och rör mig osv, men det blir inte längre ohanterbart om jag sköter mig och inte överanstränger.

Jag har behandlat med först Voltaren-T men magen pajade. Fick sedan Celebra med fick sluta då jag fick så allvarliga biverkningar (kunde inte andas till slut). Har efter det gjort tafatta försök med Ipren, men det hjälper ju inte ett skit... Jag blir bättre av Pilates, som går mycket ut på att stretcha ryggen. Det gör svinont under träningen, men efteråt känns det alltid bättre. Mina problem kommer av att jag är låst i musklerna under skulderbladen. Jag har också varit hos kiropraktor, men då hade jag så ont att han inte kunde göra så mycket. Ska beställa tid igen. Fick även remiss till sjukgymnast men har inte gått dit.

En kollega till mig har också haft Tietzes och blev botad med hjälp av kortisonspruta i bröstbenet (?). Hon gick till en privatklinik. Jag har funderat på det, men läkaren är tveksam eftersom jag har så utbredda inflammationer. Kan bli ett försök till hösten om jag fortfarande har ont. Jag lever med vetskapen att det kan vara kroniskt, men smärtan känns hanterbar. Men då har jag väldigt hög smärttröskel och är van vid långvarig och svår smärta. Bara jag kan fungera någorlunda normalt i vardagslivet och utföra ett arbete funkar det för mig.

• slaveship

Fy fan, det låter smärtsamt att ha ont i alla fästen. När jag trycker på det onda så är det väldigt distikt runt just ett revben. Men när det är en dålig period, och jag gör något, exempelvis går, gör det ont i hela bröstkorgen (känns det som). Jag har nog ganska hög smärttröskel också, men jag känner att jag är så less på det hela. Även om det gör väldigt ont fysiskt, så gör det mer ont psykiskt ibland.

Jag har blivit erbjuden kortisonspruta, men det har jag tackat nej till. Jag tror bara det är ett sätt att dölja symtomen och inte att hitta orsaken. Det måste ju finnas en anledning att man har ont och det är knappast för att man har för lite kortison i brosket. Men självklart förstår jag att man kan luta mot en kortisonspruta om man är desperat på grund av smärta.

När jag var hos osteopaten igår sa han att jag inte andas ordentligt, för jag andas med magen. Bröstkorgen rör sig knappt när jag andas, och då är det inte så konstigt att det gör ont att djupandas, eftersom det är som att revbenen är rostiga och inte kan röra sig smidigt. Men frågan är om jag börjat andas såhär eftersom jag har ont, eller om jag har ont för att jag andas såhär? Känner du igen det Pallas?

• Pallas

Japp, känner igen på pricken det där med andningen. Klart som tusan att man inte vill dra in luft så bröstkorgen vidgas till max, när det känns som att man skall svimma av smärta! Jag är säker på att min andning kommit av smärtan, inte tvärt om. Jag har överansträngt muskler i ryggen, som låst bröstkorgen och därmed hindrat bröstkorgens rörelser, vilket i sin tur lett till inflammationen på baksidan. När jag sedan fortsatte jobba och bet ihop spred det sig till framsidan också. Det är i allafall både läkarens och kiropraktorns analys av det hela.

Hur länge har du haft ont? Har du kollat något på djävulsklorot? Det är ett naturpreparat som används i smärtstillande och antiinflammatoriskt syfte. Jag kan tyvärr inte prova naturprodukter då man inte vet hur det fungerar ihop med min andra livsviktiga medicin.

• slaveship

Jag har haft ont sen maj 2006. Efter att jag var på två besök hos osteopaten i början av 2007 hade jag en bra period och jag nästan trodde att inflammationen gått över men det hade den inte. Nu i våras kom den tillbaka med förnyad styrka.

Jag har testat Helaflex, som innehåller djävulsklo. Jag märkte ingen skillnad. Jag har testat akupunktur utan framgång i frågan om Tietzes. Olika antiinflammatioriska tabletter och krämer, pepparmintolja och olika örter har inte heller hjälpt. Jag lät akupunktören massera området en gång men det gjorde det bara värre.

Jag funderar mycket på vad det är som orsakat inflammationen. Okej, man kan få en inflammation utan anledning, men det är inte normalt att den inte går över. Alltså måste det vara något som jag gör, eller inte gör, som får den att fortsätta finnas. Jag är överrörlig, jag undrar om det kan ha någon koppling. Men du, Pallas, verkar ju ha klart för dig varför du har inflammationer. Har läkaren och kiropraktiorn något svar på varför det inte går över?

När får du mest ont? Just nu är jag ganska besvärad av att sova på sidan, och det gör att jag bara ligger på rygg och då blir det så stelt.

• Pallas

Jag får mest ont när jag har en infektion i kroppen. Har en period nu då det gör ont så att jag är ganska starkt begränsad i vad jag kan göra. Jag kan sköta mitt jobb, men det gör ont. Jag har också ont när jag ligger på sidan, men jag kan inte sova på rygg.

För mig kan det nog vara så att det inte gått över för att de initiala problemen inte är tillrättade. Jag borde gå på idrottsmassage var tredje dag i ett par veckor, men det kostar lite mycket just nu.

Ska kolla upp detta med kortison igen, jag pratade med min kollega (som provat) om detta idag.

• babydollen

Blir lite nyfiken...Berätta mer om denna sjukdom.
    Jag har ont ibland ungefär under bh-kanten, nere vid bygeln.
    Kallar det för bröstmuskeln. För det kan smärta därifrån upp i ryggenrunt revbenen. Har misstänkt hjärtat eftersom jag har på vänster sida...

• slaveship

Pallas, berätta gärna mer om du hittar nåt intressant angående kortison. Jag är lite skeptisk mot en sådan spruta, men visst vore det skönt att bli av med inflammationen och sedan bara jobba för att hålla den borta.

Babydollen. Jag har ont ca 8-10 centimeter under nyckelbenet, strax brevid mitten av bröstet. Revbenen går ju en bra bit ner och jag antar att man kan få ont i vilket revben som helst. Just Tietzes syndrom är när man är inflammerad i brosket, inte i muskeln, men det kan ju vara svårt att avgöra i vilken del man har ont. Det gör ont om man trycker och det gör ont om det rör sig inne i bröstkorgen, vilket det gör vi många aktiviteter som att gå, tvätta händerna, köra bil, skratta, nysa, dra bak axlarna... Men för min del varierar det, ibland kan jag nysa som vanligt, ibland är det som att det tar stopp och jag får sluta nysa mitt i nysen. Har du varit hos en läkare?

• babydollen

Nej jag har inte varit hos läkare...E nog lite rädd.
    Så tietzes syndrom, har man ont i mitten av bröstkorgen??
    För min smärta sitter på vänster sida..och kan smärta upp mot ryggen, typ under armhålan fast längre ner vid revbenen och bak mot ryggen. Har antagit att det e en muskel, men vet inte..
    Men hur känns smärtan??

• Prinsessan Leia

å nån mer än jag som lider av detta, aldrig stött på ngn förut
    Mig drabbe det hösten 05, det bara small till
    aldrig varit så rädd, trodde det va en hjärtinfarkt
    så ont så ont jag hade
    sökte massa läkarhjälp men ingen kunde tala om vad som va fel.
    Fick massa mediciner men inget lindrade..bara när jag blev helt knockad av medicinerna
    tillslut sa kroppen stopp efter 4månader med hemsk smärta
    då ballade allt ur.
    fått enorm panikångest o dödsångest efter detta
    nu har jag inte fullt så ont längre..det kommer o går. Har jag för tighta kläder får jag ont lr vid kyla..
    mi läkare sa oxå till mig när de efter 1år kom på vad det va att jag troligtvis kommer få leva med detta. fått ngr doser kortison tabl som hjälpte föga, kan även få kortisonsprutor rakt in i bröstet men nej tack..
    följer gärna denna tråd

• Porcelina

Jag fick diagnosen Tietzes för ca 5 år sedan. Det var en molande värk i bröstet som inte ville gå över och smärtan varierade. Jag är sån där person som brukar söka på nätet efter förklaringar till alla konstiga sjukdomar jag alltid får, och hittade den perfekt matchande sjukdomsbeskrivningen på fass.se. Innan läkaren konstaterade efter massa provatagningar på blod, röntgen av lungor och hjärta etc.(som inte visade ngt) att det var Tietzes så visste jag redan vad jag hade.
    Jag hade redan ätit diverse antiinflammatoriska läkemdel som tidigare läkarbesök resulterat i, men inget hjälpte. Läkaren skrev då ut ZON gel. Jag höll dock ut ett tag utan att använda gelen ( i brist på pengar, haha!) och smärtan försvann. Så jag vet inte om det kan fungera. Det fungerar dock bra annars. Jag har inte känt av det sedan dess faktiskt. Det som hjälpte mest var att sluta träna och inte belasta området. Jag hade själv tränat mycket box och pump, vilket tillsammans med stress (separation)ledde till sjukdomen. Det jag kan råda mest till är att ta det lugnt och inte belasta området...och kanske kan jag trösta med att det faktiskt kan gå över? Eller åtminstone bli symptomfri (har inte tränat ordentligt sedan dess...)

Synd att höra fler som har Tietzes, men samtidigt, äntligen fattar man att den existerar. Jag hoppas dock att jag slipper känna av den mer i framtiden. Den psykiska påverkan den hade var värre än smärtan.

Lycka till och ha förtröstan till att det kanske kan gå över/bli symptomfri.

Svar på tråden Smärta i bröstet (Tietzes syndrom)