• Anonym

Personlig konkurs

Vad innebär personlig konkurs?

Vänner till oss kommer gå i personlig konkurs då deras företag inte bär sig.
    Vad händer med deras hus osv?
    Båda står på företaget och de har tagit huset i pant flera gånger.
    Jätteorolig för dem, de har barn.

• Svar på tråden Personlig konkurs
  • Snorkis

Personlig konkurs
    Vid en personlig konkurs utser tingsrätten en förvaltare som tar reda på vilka tillgångar och skulder som finns. Tillgångarna ska sedan säljas, med undantag för sådant som ingår i familjens beneficium, det som anses nödvändigt i ett hushåll, och dessutom vissa arbetsredskap. Pengarna från försäljningen fördelas sedan mellan fordringsägarna.

Den som försatts i konkurs förlorar rätten att fritt förfoga över sin egendom under konkursen. Man får bara göra de utbetalningar som hushållet måste göra för sitt dagliga uppehälle.

Ansvar för skulder
    Efter en avslutad konkurs har en enskild person fortfarande ansvar för alla skulder som finns kvar. Därför är en konkurs ingen utväg för en privatperson när det gäller att bli av med sina skulder. Den som har en enskild firma, eller är delägare i ett handelsbolag, har också personligt ansvar för skulderna efter en konkurs. Det är bara aktiebolag och ekonomiska föreningar som kan bli av med sina skulder, eftersom bolaget eller föreningen upplöses om det inte finns några tillgångar kvar efter konkursen.

Däremot kan en konkurs möjligen vara till viss hjälp vid en skuldsanering, eftersom ekonomin blir utredd. Nackdelen är de kostnader som en konkurs medför, och att man inte kan ta några egna ekonomiska beslut under hela den tid som konkursen pågår. Alternativet till konkurs för privatpersoner är lagreglerad skuldsanering.

• Snorkis

Glömde skriva: jag hittade infon när jag googlade

• Anonym

Tack Snorkis!

Vad händer med deras hus, bilar osv? Kan de ta det? Jag tror inte de själva förstår hur allvarligt detta är!!

• Snorkis
    Anonym skrev 2008-08-07 07:59:21 följande:
    Tack Snorkis!Vad händer med deras hus, bilar osv? Kan de ta det? Jag tror inte de själva förstår hur allvarligt detta är!!
    Ja, de lär ju garanterat bli av med värdefulla saker som hus, bilar för att få fram pengar till fodringsägarna...
  • Anonym

Men hur ska de hitta boende då?
    De skulle aldrig klara av att bo i en hyreslägenhet.

• Snorkis
    Anonym skrev 2008-08-07 08:04:41 följande:
    Men hur ska de hitta boende då?De skulle aldrig klara av att bo i en hyreslägenhet.
    Varför skulle de inte klara av det?

De har nog inte så stora valmöjligheter just nu om de har begärt personlig konkurs.. Då får man rätta mun efter matsäck...
  • Anonym

De har alltid sagt att de aldrig skulle kunna bo nära andra på det viset som man gör i en lägenhet. De är inte människor som passar att bo i lägenhet. Jag bor själv i lgh och vet inte hur många gånger de sagt att de aldrig skulle kunna bo som jag.

• Snorkis
    Anonym skrev 2008-08-07 08:09:37 följande:
    De har alltid sagt att de aldrig skulle kunna bo nära andra på det viset som man gör i en lägenhet. De är inte människor som passar att bo i lägenhet. Jag bor själv i lgh och vet inte hur många gånger de sagt att de aldrig skulle kunna bo som jag.
    Skrattretande... En del tror att de mer "värda" än andra.. kanske bra att de kommer ned på jorden?

Men nu har de inte så mycket val än att sätta sig i en lägenhet...tyvärr..
  • Prisssan

Det är de tvungna till, tror inte fodringsägarna tar hänsyn till sådant.

När de rätt ut ekonomin kan de börja spara till hus igen!

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Snorkis
    Prisssan skrev 2008-08-07 08:12:09 följande:
    Det är de tvungna till, tror inte fodringsägarna tar hänsyn till sådant.När de rätt ut ekonomin kan de börja spara till hus igen!
    Det är väl klart att de inte tar hänsyn till det
Svar på tråden Personlig konkurs