• Lirre

Min bebis har kolik!! Tips mottages!!!

Min 1 månaders son har kolik. Har insett det nu, har först bara trott att det varit "normalt" kvällsskrik. Men läste om kolik igår på nätet & allt stämmer in.
    Pratat med BVC & vi ska börja ge massage & så ska jag vara mjölkfri ett tag. Men vill ha mera tips på hur jag kan hjälpa honom!!!

ღAgnes 14/1-06 & Elias 4/7-08ღ
  • Svar på tråden Min bebis har kolik!! Tips mottages!!!
  • mamma till elsa

Vår dotter hade också kolik. Man blir lite lätt panikslagen... Alla råd från läkare och BVC hjälpte INTE. Vår granne hörde Elsa skrika, så hon tipsade oss om kummin. Låter konstigt, men hon hade själv gett det till sin son och det hjälpte! Gör ett avkok (typ te) på torkad kummin i ett glas och ställ i kylen så har ni för några dagar. Ge två teskedar om dagen i nappflaska eller i "medicinspruta". Elsa lugnade sig direkt och det var slut på sextimmarsskriken. Hon fortsatte att ha lite ont på kvällarna, men absolut inte som innan. Sök gärna på nätet kring detta. Finns massor med hjälp att hitta bland örterna! Jag blir lite irriterad när jag tänker på mina hysteriska gråtattacker hos läkaren och de vet om att sånt här hjälper men de får inte tipsa om det, eftersom det är naturläkemedel. Vi började med detta när Elsa var två och en halv månad. Lycka till!

• Noctis

Min kompis körde med messmör på sin son som hade kolik.
    Han fick det ungefär 2-3 gånger om dagen och det fungerade toppen.

• dubbelmamma

Läste nånstans att det finna akupunktur som hjälper.

• Lill Stina

ta 2 tsk anis och 2 tsk fänkål i 1 liter vatten. Koka upp. lägg i 2 påsar kamomillte och låt allt dra i 10 min. Sila och häll i en tillbringare. Det står att det bör drickas rumsvarmt, gärna mellan måltiderna, men jag värmer på det litegrann. Hoppas att det blir bättre

• Lill Stina

Jag ser att inte allt kom med. Men det är mening att du skall dricka d som te å inte ge det till bebben.

• samma

Jag slutade med alla mjölkprodukter, då blev det lugn hemma. Skönt! Men det förutsätter ju att du ammar.

• Blue Bear
    Lill Stina skrev 2008-08-08 12:34:51 följande:
    ta 2 tsk anis och 2 tsk fänkål i 1 liter vatten. Koka upp. lägg i 2 påsar kamomillte och låt allt dra i 10 min. Sila och häll i en tillbringare. Det står att det bör drickas rumsvarmt, gärna mellan måltiderna, men jag värmer på det litegrann. Hoppas att det blir bättre
    Är inte det som ska drickas för amningns skull.. alltså öka mjölkproduktionen? Fundersam
    ***Pojke 080626 - alldeles underbar!***
  • golftjejen

Akupunktur! Ett stick (en nål) mellan tummen och pekfingret. Fungerar utmärkt i norge och danmark och snart kommer en kvinnlig forskare att ha gjort klart sin studie i sverige också och då införs det nog överallt. Nu kan man än så länge bara få det på lite olika privata ställen.

• gryning2

Stackare =( Vår son hade kolik i 3½ månad så jag vet hur det känns. Han skrek 6 timmar varje dag. Jag har faktiskt inga riktiga universaltips men Minifom 20 droppar varje måltid gjorde honom lite lugnare. Vi fick ge Minifom tills han var 6-7 månader.

Anis och fänkålste provade jag med, fungerade lite kanske. Mjölkfri kost körde jag också på bra länge utan effekt. Akupunktur finns inte här där jag bor så det provade vi inte.

Mitt bästa tips är att turas om och skaffa avlastning ibland av någon anhörig om ni har! Man orkar inte om man själv sliter hela dygnet med ett kolikbarn. Man har mer behov av avlastning och barnvakt än om man har ett icke-kolikbarn.

• lovely storm

min kompis var redo att slänga sin son i väggen, ingenting hjälpte.. mvc och läkare kunde inte hjälpa henne!
    då frågade hon vår kiropraktor om han kunde göra något, efter första behandlingen lugnade sig allt... efter andra gången tog det helt slut!
    nu går alla våra vänner till kiropraktorn med sina barn!( inte bara för kolik).
    nu har lasarettet i ystad tagit kontakt med kiropraktorn för ett samarbete framöver!
    så bor ni i skåne rekomenderar jag verkligen "vår" kiropraktor.

• 08Mars

lovely storm: Vart bor ni? Tänkte om det var ide´att uppsöka er kiropraktor. Min har inte kolik men massor av gaser.

Vi ger vår dotter te gjort på det sätt lill stina gör men vi har även i 2 tsk kummin. Låter det dra i 10 min och sedan har man hela dagen. Jag dricker själv och ger till min dotter. Hon dricker kanske 20 ml två gånger om dagen. JAg tycker att det gett bra effekt. Tidigare hade hon världens magknip och det försvann i samma veva som hon fick detta te.
    Lycka till!

• Collesmamma

Om du ger ersättning kan man blanda i lite messmör i vällingen.. det gjordes på mig när jag var liten ochhade kolik.. fungerade tydligen hur bar somhelst! Men kolla upp det först med BVC

• Trakka

Jag har inte själv haft nåt barn med kolik, men har en bekant som fick tipset att blåsa med hårtork under sin bebis fötter och det funkade faktiskt. Låter lite märkligt, men jag antar att man provar vad som helst till slut.

Gumman Troll -96 & Fröken Fis -06 ???? BF 080925
  • lovely storm
    08Mars skrev 2008-08-09 16:37:14 följande:
    lovely storm: Vart bor ni? Tänkte om det var ide´att uppsöka er kiropraktor. Min har inte kolik men massor av gaser.Vi ger vår dotter te gjort på det sätt lill stina gör men vi har även i 2 tsk kummin. Låter det dra i 10 min och sedan har man hela dagen. Jag dricker själv och ger till min dotter. Hon dricker kanske 20 ml två gånger om dagen. JAg tycker att det gett bra effekt. Tidigare hade hon världens magknip och det försvann i samma veva som hon fick detta te.Lycka till!
    kiropraktorn har sin praktik i ystad!
    lycka till!
  • middiz

vår dotter fick kamomillte och kummin, kamomillen lugnar ner magen och är kramplösande medans kummin får ut gaserna

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Poppin

* När bebis har ont, sätt den i bärsele vänd mot dig, å så lägger du din knutna hande mellan bebismagen och din mage å massera försiktigt, det brukade lindra på vår dotter.

* Lägg bebis på mage, gärna över dina ben och massera ryggen och ryggslutet försiktigt, det brukar vara uppskattat. De blir lätt spända i ryggen om de har mycket kolik, och det blir bättre om de kan slappna av.

* Varm riskudde på lilla magen kan åxå funka.

* lägg bebis på mage över din axel och buffa upp och ner så magen masseras av axeln, vår dotter somnade oftast så.

*Testa Minifom, pröva er ram till den mängd som funkar. 10 droppar står det, men BVC sa att man kunde ge runt 30.
    Semper Magdroppar funkar bättre på vissa.
    Båda finns på apoteket.

*Bada i varmt vatten med dig i badkaret kan åxå hjälpa till att slappna av.

* Var noga med att bebis rapar ordentligt efter mat, kan åxå behöva rapa om den skrikit mycket, ibland sväljer de massa luft.

* Lägg bebis på mage över din underarm, på längden liksom med huvet mot ditt armveck och rumpan mot din hand, och vagga upp och ner, fram och tillbaka.

* Om ni ger ersättning eller matar med flaska iaf, så använd MAM eller de andra märkena som minimerar luft i flaskan.

* Om du ammar, drick inte kaffe, kolsyrade drycker el annat med koffein i, ät inte vitlök, skaldjur eller starka kryddor. Choklad kan åxå ge ont i magen på bebis.

Det var allt jag kommer på just nu, vi hade en kolikbebis i 3 månaders tid, varje dag... Jag vet hur det känns när de skrikit timmar i sträck!
    Tur att det går över till slut
    Lycka till!

• pigglet

Jaa du, det är en tuff tid... Första barnet skrek i 6 månader, andra bara i 3. Det är ett under att men kommer igenom det med sinnet i behåll. Och stackars bebisar...

Det finns en bok: Kolik och magknip, så överlever man (eller något liknande). Jag grät när jag läste den, det var så skönt att inte vara ensam, och att någon kunde sätta ord på frustrationen, vanmakten och uppgivenheten. Det finns tips, saker som vården kan göra, och roligast av allt - roliga bilder på kommentarer man får från omgivningen!

Håll ut, sedan tjejerna väl slutat skrika har de varit världens goaste och gladaste ungar. Då glömmer man de första månaderna...

Svar på tråden Min bebis har kolik!! Tips mottages!!!