Hur går man ur taxeringskalendern?!
Jag har för mig att man kan välja att inte vara med i tax.kalendern. Hur gör man då?! Vem ger ut den där kalendern?!
Jag har för mig att man kan välja att inte vara med i tax.kalendern. Hur gör man då?! Vem ger ut den där kalendern?!
Jag trodde det var offentliga uppgifter som något företag köper av skattemyndigheten och sedan trycker taxeringskalendern.
Jag tror inte att man kan välja att "inte medverka".
Ring och fråga dem som ger ut taxeringskalender:
www.hittaperson.nu/taxeringskalendern/
Tyvärr tror jag inte att du kan "gå ur". Det är offentliga uppgifter från skattemyndigheten, och även om det skulle fungera att gå ur så kan man fortfarande ringa till skattemyndigheten och få veta vad du tjänar.
aha...
jo visst förstår jag att det kan tas reda på ändå, men det är ju bökigare..
Inte så mycket bökigare. Har man ditt namn och/eller adress så är det bara att ringa ett samtal.
Det är ju dessutom gratis att ringa skattemyndigheten, kalendern kostar ju pengar
Men kan du inte bara stå för att du tjänar bra? Säg att du gör ett bra jobb och om de är missnöjda med sina löner får de väl löneförhandla bättre.
Själv tycker jag det är bra att lönen är offentlig. Många gånger (när man undersökt saken) har det visat sig att tex tjejer tjänar sämre än killar med samma arbetsuppgifter eller att yngre och mer oerfarna tjänat bättre än de som faktiskt borde ha en bättre lön. Får man veta en sådan sak kan man ju göra något åt det. Att mörka lönerna gynnar ju bara arbetsgivaren. I många fall när jag löneförhandlat har chefen sagt att jag inte får säga något till mina kollegor om min lön, men det struntar jag fullkomligt i
Men jag kan förstå att det är jobbigt att folk är elaka mot dig på grund av lönen. Det är ju inte ditt fel att att du tjänar bättre.