• Anonym (ont av oro)

nyfödd som rycker MYCKET i sömnen

Hej! Jag undrar om någon varit med om en bebis som rycker mycket i sömnen? Min dotter är en vecka gammal och har vid 3, 4 tillfällen ryckt i 10-60 sekunder, endast när hon sover ute i vagnen och under ett bvc-besök. Jag åkte till akuten eftersom vår bvc-sköterska sagt åt oss att kolla upp det om vi tyckte det verkade onormalt (hur ska vi veta det?, allt känns skrämmande och okänt just nu). De testade vår tjej för infektion och kollade hennes blodsocker, allt var bra och i övrigt verkade hon vara en superfrisk bebis enligt läkaren. Men hon ryckte/krampade inte när vi var där så läkaren ville inte säga att allt var normalt och sa precis som sköterskan att vi skulle söka hjälp om det verkade konstigt.

Nu vågar jag inte gå ut med vagnen, väntar bara på att hon ska börja rycka vilket ger mig panikkänslor och ångest. Min oro tar över hela tillvaron. Ska till bvc igen imorgon och ska då stå på mig med att få ett läkarbesök till.

Hur har era bebisar varit när de sover, finns det fler med extrema "drömryckningar" (som läkaren sa att det kunde vara, men ville inte säga säkert då hon inte såg några)?

• Svar på tråden nyfödd som rycker MYCKET i sömnen
  • kvinna 86

min dotter gjorde så jätteofta... nu är dte ganska länge sen men hon e 4 månader nu.hon gjorde jättekonstiga ryck hela tiden.. de sa till mig att det var som hon drömmer... direkt efter att hon föddes när hon somnade gjorde hon dessa ryck

• Anonym (ont av oro)

Tack för svaret! höll de sig ett tag, eller var det bara enstaka ryckningar?

• kvinna 86

det varierade... men inte sålänge som 60 sek (inte vad jag såg iaf)

Svar på tråden nyfödd som rycker MYCKET i sömnen