• Hon den an0nyma sn0karen

Små äckel flugor hemma i år IGEN. Hur blir man av med dom?

Varje sommar får jag små äckelflugor i mitt hem. Aldrig haft i andra hem men sen jag flyttade hit har jag varje sommar dessa äckelflugor begriper inte vart dom kommer ifrån jag är väldigt noggrann med städning och diskning + tömma komposten ändå kommer dom. Hur fan blir man av med fanstygen? Hört att det är nått man ska ställa ut så försvinner dom. Nån som vet? Tacksam för svar!

Slampa, en kvinna med samma sexuella moral som en man.
  • Svar på tråden Små äckel flugor hemma i år IGEN. Hur blir man av med dom?
  • Michisen

Ställ ut äppelcidervinäger+vatten+några droppar diskmedel i skålar lite här och där. De tror att äppelcidervinägern är rutten frukt som de kan lägga ägg i, så de dyker på skålarna och då det inte finns någon ytspänning kvar tack vare diskmedlet så drunknar de omedelbums.

Michisen skrev 2008-08-07 10:48:27 följande:
    Ställ ut äppelcidervinäger+vatten+några droppar diskmedel i skålar lite här och där. De tror att äppelcidervinägern är rutten frukt som de kan lägga ägg i, så de dyker på skålarna och då det inte finns någon ytspänning kvar tack vare diskmedlet så drunknar de omedelbums.
    AH tack ska genast gå och köpa detta på affären. Har det inte hemma nämligen. TACK än en gång
  • 722 09

Har du ättika hemma, fungerar oxå i ett glas!

• jummie

Det går även bra med saft eller vin/ölslatt med diskmedel. Eller sockervatten!

• Carisma95
    Det luktar ****, bra att veta kanske...
    A stumble may prevent a fall....
  • Vaniljdröm

De lägger sina ägg i vask-avloppet.
    Koka upp hett vatten och slå det i vasken. Täck över hålet med en våt trasa eller propp när det inte används.

• Gul13

De dras till frukt, grönsaker och matrester. Eliminera dragningskraften brukar vara bästa tipsen

• Tokaungen
    Spetsa med lite socker också för en riktig "dödsgrogg"!
  • sasssyy

se till att all frukt är sköljd och torkad.. ska helst ligga i kylen.

sen måste alla ytor vara torra..de kan även dras till vatten märkte jag förra sommaren.

De lägger ägg i avloppet.. i slasken osv där fettavlagringar blir så börja med att göra rent i slasken genom att skruva bort gallret för "vattenutsläppet" och häll först ner kokande vatten och ta sen en flaskborste eller en gammal tandborste och skrubba rent i röret, använd såpa eller klorin ... fast jag råder till såpa men den måste sköljas bort extremt bra sen..

när du fått hyffsat rent, det kan ta en stund om du inte gjort rent i röret förr... så ska du minst två gånger om dagen framöver hälla ner kokande vatten i båda avloppen (slask och diskho).

Äggen ser ut som små bruna riskorn (som råris ungefär) och ser du dem ska du omeldebart torka bort dem och slänga trasan du torkat med.

Dessa tipsen fick jag från antisimex då jag hade invasion förra året

• carola1977

Det funkar rätt bra att dammsuga bort dem, alltså om det blivit en miljard i anslutning till ett ruttet äpple eller så och man tagit bort äpplet kan man dammsuga i luften och få bort rätt många.
    Annars instämmer jag med tidigare talare .

Åh va gulliga ni är med alla tipsen :D . Dom har jag tagit till mig så nu ska jag genast fixa detta :D

Svar på tråden Små äckel flugor hemma i år IGEN. Hur blir man av med dom?