• Vira84

Fondue tips snabbt!!!

Hej alla glada, jag fick en fondue gryta i födelsedags present och ikväll ska vi testa den för första gången. Hur gör jag? Vilket kött ska jag ha? Ge mig massor av tips please!!!

• Svar på tråden Fondue tips snabbt!!!
  • Freiya

vi brukar ha fläskfilé och oxfilé, ihoprullad bacon, champinjoner och lite sånt.
    sen brukar vi ha grönsaker och chips och nån sås till.

det brukar stå på hur man gör, men man ska ha i olja i grytan, och t-gul eller t-röd (vet inte vilken) i brännaren. tänk på att det e VÄLDIGT brandfarligt så var jätteförsiktig när du häller upp i brännren och tänder på. vi gjorde det en gång och sambon var jätteförsiktig och trodde inte att han spillde nåt, men när han tände så brann det på hela bordet, hehe.
    så här hemma e det portförbjudet nuförtiden enligt honom :(

sätt det du ska tillaga på en pinne och stick ner den i oljan och låt puttra tills det är klart :) hur gott som helst!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Vira84

Åhh det lät gott. Jag har hört att man kan göra fondue i nån buljong med vin i, nån som vet hur man gör det?

Jag vill ha fler tips innan jag åker och handlar, snälla!!

• SVejsan

Att säkerhetstips: OM du behöver fylla på brännaren så skall du kunna hålla i den innan...

• SE10

Föredrar ostfondue.

Emmenthaler, Gruere och Appenzeller är godaste ostarna tycker jag att ha i, gärna mixat, lite torrt vitt vin och så en vilöksklyfta att gnida in pannan innan man sätter i de övriga ingredienserna. Till dett gott gärna lite torrare lantbröd och/eller baguette.

• SE10

ca 1dl vin per 200g ost eller så, lite mjöl kan också vara bra för att det inte ska separera, men behövs inte alltid.

Svar på tråden Fondue tips snabbt!!!