• marjalena

Lingon?

Hur länge håller sig lingon i frysen? Har några påsar med lingon som jag funderar på att ta fram och koka sylt av. Men de har troligen legat där sedan hösten -06....Är de för gamla?

• Svar på tråden Lingon?
  • Kajobe

Hej!
    Jag tror att de håller sig ca 1 år om de är sockrade innan. Annars tror jag att de håller ca ett halvår. Så tyvärr.. Men ta fram och tina och smaka. Man ska lita på sina sinnen

• marjalena

Håller de sig längre om de är sockrade? Jag vet ju inte hur lingon ska smaka, har aldrig ätit råa lingon

Får kanske vänta tills lingonen i skogen är mogna och plocka nya istället

• Kajobe
    Svar på #3
    Jo, socker konserverar. Jag tror du märker om de smakar dåligt eller inte. Men plocka nya kanske är säkrast
  • Solskensmor

Inte sockrar man väl lingon innan man fryser dom? Det är inget fel på dina lingon, det är fulla av "eget" konserveringsmedel och klarar att vara frysta flera år. Jag kokade nyligen sylt på lingon från -05, inget fel på den sylten...

• marjalena
    Solskensmor skrev 2008-08-07 19:26:17 följande:
    Inte sockrar man väl lingon innan man fryser dom? Det är inget fel på dina lingon, det är fulla av "eget" konserveringsmedel och klarar att vara frysta flera år. Jag kokade nyligen sylt på lingon från -05, inget fel på den sylten...
    Oj vad bra! Då vågar jag nog testa att koka sylt av dem. Känns så synd att kasta dem
  • natta84

Du behöver inte vara orolig. Bär kan man ha i flera år i frysen precis som solskensmor sa i tidigare inlägg.

• marjalena

Jättebra! Tack så mycket!

• marjalena

Oj då!

Jag har kokat sylt av mina lingon och det smakade inte konstigt iaf

Svar på tråden Lingon?