• Wictooria

röka vattenpipa när man ammar?

Hej hej
    Undrar om ni vet något om det är okej att röka vattenpipa när man ammar. Det är ju ingen nikotin i det, man tycker ju att det vore helt okej? Eller?

Någon som har någon erfarenhet eller vet något om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-07 12:10
    Kanske skulle lägga till att jag isf bara tänkte använda olika smaksatt ''tobak''.

• Svar på tråden röka vattenpipa när man ammar?
  • raspberryrevolution

men det är ju inte bara nikotinet som är skadligt, du får ju i dig kolmonoxid i ochmed du utsätter dina lungor för brandrök. Iofs är det mindre jämfört med cigg, men ändå...

• aprilsill

Jag tycker inte att du ska göra det, du får ju fortfarande i dig en massa rök. Men om du gör det är det nog ingen större fara.

• Al Djazair

Det är en myt att det inte är farligt att röka vattenpipa. Många säger att det är mycket farligare än att röka cigaretter.

Jag tror att det är lite samma effekt som "alkohol-läsken" - man tänker nog omedvetet att om det smakar sött och gott så är det säkert inget farligt....

• aprilsill

Al Djazair skrev 2008-08-07 12:35:29 följande:

Det är en myt att det inte är farligt att röka vattenpipa. Många säger att det är mycket farligare än att röka cigaretter.Jag tror att det är lite samma effekt som "alkohol-läsken" - man tänker nog omedvetet att om det smakar sött och gott så är det säkert inget farligt....
    Ja dom säger ju att man får i sig mycket mer rök när man röker vattenpipa än cigaretter, tror det var typ 100 gånger mer rök. Sen finns det ju olika starka vattenpipor.
  • Al Djazair

? Vattenpipan innehåller minst lika mycket koloxid, tjära, cancerframkallande ämnen (dvs ca 50 st.) som vanliga cigaretter.
    ? Kolomonoxidhalten i blodet blir högre.
    ? Kan orsaka sämre lungkapacitet, luftvägsproblem (KOL), lungcancer och nikotinberoende.
    ? Nikotinmängden från vattenpipa motsvarar nikotinmängden av 1-6 cigaretter.
    ? Vattenpipsrökning kan orsaka spridning av streptokockinfektioner, HIV, hepatit, TBC, herpes etc. via munstycket.
    Rökmängd:
    Vanlig cigarett: 8-12 puffar, 40-75 ml rök under 5-7 min = 05-06 l rök
    Vattenpipa: 50-200 puffar, 0,15-1000 ml rök under 20-80 min.
    En vattenpipsrökare kan alltså få i sig rök motsvarande 100 cigaretter under en röksession! Rökaren måste ?dra? hårdare för att få i sig röken, och då går längre ner i lungorna. 45 minuters vattenpipsrökning
    är likvärdig med kedjerökning av 15 cigaretter.
    Att röka vattenpipa utgör en allvarlig hälsofara för rökaren och andra som utsätts för röken!
    Källa: Susanna Holm, Lungmottagningen Universitets sjukhuset MAS, Malmö, samt www.wikipedia.org

• 2timearound

Det fina med vattenpipa är att det är så jobbigt att göra den iordning att man inte röker speciellt ofta. Att jämföra med cigaretter som ligger fint i en liten ask som är nedstoppad i fickan. Jag föredrar att röka pipa någon gång i månaden framför att röka ca 20 cigaretter om dagen som många rökare gör. Så även om det är lite ohälsosamt att röka vattenpipa så gör man det oftast betydligt mer sällan är de som röker traditionella cigaretter.

Svar på tråden röka vattenpipa när man ammar?