• Sagalina

hur lång tid tar det för era spädbarn att rapa??

med min pojke kan det ta upp till 1 timme för att få honom att rapa..tycker det e jobbigt att gå runt med honom medan han sover för att han ska rapa..vill ju underlätta andningen för honom för han andas tungt efter varje matning..

Hur snabbt går det för er att få era barn att rapa??

• Svar på tråden hur lång tid tar det för era spädbarn att rapa??
  • Diorlover

Har du prövat andra sätt att få han rapa på? Minifom kan ju med hjälpa.. Vår son hade det lättare om man satt honom upp i knäet istället för bara över ryggen. dåkom rapen utav sig själv..

• Cecese

Mina barn har rapat snabbt, har max tagit nån minut. Har dom inte rapat inom typ 5 minuter har jag gett upp och insett att dom inte behöver rapa helt enkelt. Jag har bara rapat dom när det behövts, dvs när dom krånglar och man märker att dom har luft i magen som gör ont. En del gånger har jag inte behövt rapa alls. Jag skulle aldrig gå runt med ett sovande barn i 1 timme, sover han så har han knappast så mycket luft i magen att det behöver komma upp.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Februarii

Vi har aldrig gjort något för att våra barn ska rapa, det har fått komma av sig själv om det behövts. Prövat att låta bli att göra nåt? Utifall han kanske rapar efter ett tag ändå? Eller kanske andningen blir lättare ändå efter ett tag utan rap. Han kanske helt enkelt andas tungt för att han är mätt och belåten? Tycker det låter jättejobbigt om ni ska behöva försöka så länge att få en sovande bebis att rapa.

• Sagalina

asså han sover å gnäller mkt samtidigt å det tyder på att han har luft i magen..lägger jag ner honom så gnäller han ännu mer å gråter..det e därför det tar tid för honom att rapa..jag har honom över axeln å klappar på ryggen..ibland hjälper det snabbt ibland tar det en timma..skiit jobbigt..men så fort han rapat sjunker han ihop eftersom han va spänd innan..å då sover han skönt å andas lättare..

• Sagalina

glömde lägga till att han får minifom sen igår..

• singstar76

Vår son rapar sällan. Vi har alltid lagt honom och om det sen skulle komma en rap lite senare vaknar han ju då och när man lyfter upp honom kommer rapen och så är det bara att lägga ner honom igen (ev. vaggar honom lite så somnar han om på en gång)

Edward 071006 - mammas mysgroda
  • 08Mars

Min dotter måste rapa annars får hon det som du beskriver. Hon gnäller och vrider o vänder på sig. Hon är 4 månader och oftast rapar hon på 30 sek. Hon avbryter mitt i maten ibland. Jag rapar hene över ryggen eller har henne sittandes mot min hand lite framåtlutad. Jag kalppar henne ett par gånger lätt i ryggen och då jag slutar klappa brukar rapen komma. Då hon var mindre gick det ibland lättare att få henne att rapa om hon rakt upp och ned satt i mitt knä. Jag behövde inte klappa henne i ryggen. Detta fick jag göra på nätterna bla då hon oftast somnade mot axlen och därigenom inte rapade. Hon rapade inte heller då hon sov. Försök att sätta henne i knät, mot dig, med bara dina händer som stöd. Vill du så luta henne lite lätt framåt, kan lägga hennes panna mot ditt bröst lite lätt. Då hon sitter så kunde hon inte sova lika lätt och då rapade hon.

Lycka till!

• viseversa

min dotter tog låång tid på sig att rapa.ibland rapade hon aldrig så jag slutade försöka rapa henne helt när hon var en månad.Hon fick helt enkelt rapa när hon behövde.Hon har aldrig haft ont i magen eller några andra problem.

• Minxy

På BB förklarade dom att alla barn inte rapar helt enkelt.
    Leo rapade väldigt sällan när han var nyfödd - det var bara ungefär vart 4:e försök (alltså var 4:e matning) som det kom en rap.
    Ibland äter han klockan 2 på natten och rapen kommer inte förrän klockan 8 på morgonen när jag tar upp honom

Ofta är det så att OM bebisen verkligen behöver rapa så rapar den. Annars så lär det komma ut som fisar.

Leo var väldigt gasig när han var mindre och många "jag-vet-bäst-och-såhär-ska-du-göra-människor" sa: Det är JÄTTEVIKTIGT att du rapar honom!!
    Mmm, men grejen var den att han rapar inte. All luft kommer ur honom som fisar istället. Trist eftersom han fick kämpa så väldigt med att prutta, men vad gör man. Man kan inte sitta i 2-3 timmar mitt i natten och vänta på en rap.

Leo kom till oss 16/2
  • hjärta

Vi har kommit på att vår dotter rapar om vi har henne över axeln och sträcker ut hennes ben samtidigt. Du kan också prova att lägga ner honom på mage över dina lår och smeka honom över ryggen som ett T några gånger och sedan upp på axeln igen.
    Hoppas det löser sig för dig, sedan tar de väl ett tag innnan minifor ger effekt. Just ja, du kan ju ge massage också, inte i samband med maten men 3 ggr/dag. Det underlättar ju magsmärtor, då kanske rapningen inte blir lika viktig.

• kicka84

minst´tösa här hemma rapar som en toka hon, tar bara några sekunder så rapar hon som värsta ölgubbe
    sitter i mitt knä, rak i ryggen.

hade de tagit en timma för att få fram en rap skulle jag nog fundera på om hon verkligen hade ngn rap på g...finns juh faktiskt barn som inte har stort behov av att rapa.

Svar på tråden hur lång tid tar det för era spädbarn att rapa??