• Anonym (för fet)

Någon som blivit gravida med BMI över 40?

Jag väger mer än någonsin nu, BMI 42,9. Hittar ingen motivation att gå ner i vikt! Blir galen för min största önskan just nu, och dom sista två åren, är att få ett barn till. Ändå så är det helt omöjligt att gå ner.
    Nu läser man ju överallt om alla risker med att bli gravid när man är så pass överviktig, dels alla komplikationer men sen måste det ju vara oerhört påfrestande att vara gravid när man är så stor?! Jag har varit gravid en gång men vägde då 20 kg mindre än nu. Minns dock inte att min övervikt kändes som ett stort jobbigt hinder då. Då vägde jag 110 på inskrivningen och 126 vid förlossningen (10 kg vatten typ!).
    Men nu väger jag 130 jobbiga kilon och jag har ju problem med rygg osv..

Är det någon som blivit gravid som är i min viktklass? Hur har det funkat för er? Blev saker ohanterbara?

• Svar på tråden Någon som blivit gravida med BMI över 40?
  • Anonym (väninna)

min väninna var stor båda gångerna hon blev gravid...
    i samma klass som du o har måtte bra hela graviditeterna

• mullzack

Jag har ett BMI på 45,5 och har varit gravid 2 ggr. Har aldrig hört att det ska vara farligt så. Första grav gick jag ner 15 kg och andra upp 6kg. Att vara gravid var inte problemet som jag ser det utan nu när barnen är 2,5 och 10 månader. JAg orkar inte hålla samma takt som dom. Jag har aldrig tyckt illa om mig själv för att jag är FET (har varit det sedan åk5) förrens nu när barna har kommit.

Hoppas du löser det på något vis

• Anonym (för fet)
    Anonym (väninna) skrev 2008-08-07 13:37:16 följande:
    min väninna var stor båda gångerna hon blev gravid...i samma klass som du o har måtte bra hela graviditeterna
    okej, tack för ditt svar.
    mullzack skrev 2008-08-07 13:43:31 följande:
    Jag har ett BMI på 45,5 och har varit gravid 2 ggr. Har aldrig hört att det ska vara farligt så. Första grav gick jag ner 15 kg och andra upp 6kg. Att vara gravid var inte problemet som jag ser det utan nu när barnen är 2,5 och 10 månader. JAg orkar inte hålla samma takt som dom. Jag har aldrig tyckt illa om mig själv för att jag är FET (har varit det sedan åk5) förrens nu när barna har kommit. Hoppas du löser det på något vis
    Det kan ju bli en massa komplikationer om man har övervikt, lättare att få missfall etc. Även diabetes och blodtrycksproblem.
    Jag hade inga problem sist jag var gravid, var inte ens illamående. Men nu väger jag mer och ja, jag har beslutsångest. Vill ju bli gravid men hade tänkt att gå ner i vikt först, men eftersom jag inte går ner i vikt nån gång så.. ja..
    Ser det lite också som att om man blir gravid är det ju en anledning till att äta bättre och kanske gå ner fast man är gravid, utan att banta då. Tack för ditt svar!
  • Helnea

Vi är rätt många här som har massor övervikt. Jag hade också BMI på 42-43 när jag upptäckte min graviditet. Visserligen är jag nog kortare än du. Jag upplever det inte som särsklit påfrestande ännu, är i v. 26 men så har jag inte ökat något i vikt heller (skönt).

Jag känner själv att jag är stark och frisk. Därför stör min övervikt inte mig. Men om man lider fysisk av sin fetma så blir det nog knappast bättre som gravid. Det som är besvärligt är att mina ben svullnar så mycket men det var likadant när jag bar min första (för länge sen då jag var smal).

• Anonym (Gravid)

Jag är överviktig och har vägt runt 125 kg när jag blivit gravid. Har två underbara tjejer idag på 4 och 5 och en liten klutt på väg. Jag har mått jättebra hela tiden, och inte haft problem alls. Följ ditt hjärta och gör som du själv känner känns bäst.

• Anonym (för fet)
    Helnea skrev 2008-08-07 13:55:57 följande:
    Vi är rätt många här som har massor övervikt. Jag hade också BMI på 42-43 när jag upptäckte min graviditet. Visserligen är jag nog kortare än du. Jag upplever det inte som särsklit påfrestande ännu, är i v. 26 men så har jag inte ökat något i vikt heller (skönt).Jag känner själv att jag är stark och frisk. Därför stör min övervikt inte mig. Men om man lider fysisk av sin fetma så blir det nog knappast bättre som gravid. Det som är besvärligt är att mina ben svullnar så mycket men det var likadant när jag bar min första (för länge sen då jag var smal).
    Anonym (Gravid) skrev 2008-08-07 13:58:09 följande:
    Jag är överviktig och har vägt runt 125 kg när jag blivit gravid. Har två underbara tjejer idag på 4 och 5 och en liten klutt på väg. Jag har mått jättebra hela tiden, och inte haft problem alls. Följ ditt hjärta och gör som du själv känner känns bäst.
    Skönt med positiva svar! Har ju lite fysiska problem, med ryggen tex, men samtidigt är det mest när jag sitter stilla, rör jag på mig så släpper det. Annars känns det inte som om jag väger 130 kg! Kondisen suger förstås men men..
  • Anonym (Large)

Jag vägde 130 kilo på inskrivningen, 144 kilo på förlossningen gick ned 10 kilo direkt efter. Min graviditet var hur underbar som helst, inga komplikationer alls, dock fick jag göra glukosbelastning pga min fetma men mitt värde var bra. Planerar ett syskon till min lillplutt som blir 8 mån nu i augusti så vi får se om jag lyckas både med att gå ned några kilon och bli gravid igen.

Har du ont i rygg o.s.v kanske det inte är så bra med en graviditet just nu, men du gör som du själv känner. Lycka till!

• Anonym (för fet)
    Anonym (Large) skrev 2008-08-07 14:21:28 följande:
    Jag vägde 130 kilo på inskrivningen, 144 kilo på förlossningen gick ned 10 kilo direkt efter. Min graviditet var hur underbar som helst, inga komplikationer alls, dock fick jag göra glukosbelastning pga min fetma men mitt värde var bra. Planerar ett syskon till min lillplutt som blir 8 mån nu i augusti så vi får se om jag lyckas både med att gå ned några kilon och bli gravid igen. Har du ont i rygg o.s.v kanske det inte är så bra med en graviditet just nu, men du gör som du själv känner. Lycka till!
    Låter som du hade det bra.
    Jag gjorde ju också glukosbelastning och där var det inga problem, men sen kanske det inte är samma sak nästa gång, jag vet inte.
    Om jag skulle bli gravid och gå upp 15 kg nu så skulle det inte vara bra för min rygg nej, men om jag gör mitt bästa för att inte gå upp, kanske snarare neråt, då borde det ju inte vara värre för ryggen tycker jag. Sista graviditeten så gick jag knappt upp nåt alls förrän allt vatten kom i vecka 38, man kan ju hoppas på nåt liknande.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Large)
    Anonym (för fet) skrev 2008-08-07 14:33:30 följande:
    Låter som du hade det bra. Jag gjorde ju också glukosbelastning och där var det inga problem, men sen kanske det inte är samma sak nästa gång, jag vet inte.Om jag skulle bli gravid och gå upp 15 kg nu så skulle det inte vara bra för min rygg nej, men om jag gör mitt bästa för att inte gå upp, kanske snarare neråt, då borde det ju inte vara värre för ryggen tycker jag. Sista graviditeten så gick jag knappt upp nåt alls förrän allt vatten kom i vecka 38, man kan ju hoppas på nåt liknande.Tack för ditt svar!
    Jo jag hade det bra. Lite för bra kanske rent av. Det var nog många som reagerade på min storlek redan innan jag blev med barn och för att inte tala om efter. Har stött på många puckon inom vården när jag gjorde ultraljud eller liknande som var så okänsliga och elaka rent ut sagt men det sket jag i. Detta var nåt jag ville och bara SKULLE klara av. Vilket jag gjorde med bravur. Fick en välskapt pojke på 3485 g och 50 cm lång.

Ja du gör som du själv känner. Bara för att man är stor behöver det inte betyda att man också kan lyckas liksom, även om man har oddsen mot sig lite grann kanske. Kram!
  • Anonym

Jag har varit gravid 2 ggr i hela mitt liv och första ggr fick vi en flicka på 3200 andra ggr fick vi en pojk på 4100 så missfall har inte varit något problem bara för övervikt. En kompis däremot som är smal har haft tre. Har ett BMI 46

Svar på tråden Någon som blivit gravida med BMI över 40?